söndag 20 januari 2019

Lugn januarivecka

Hej!
Det har varit en lugn vecka.
Vädret har varit så där, ganska bra.
Riktigt halt någon dag förstås. Trots dubbar under fötterna satte jag mig pladask.
Det gick bra denna gång.
Igårkväll var det jättehalt...lite snö idag,men helt ok att promenera.


Stina på en av sina dagliga promenader denna vecka.
Har fortfarande julpynt.....


Ett januariprojekt.
Köksbordet hade ett slitet ytskikt.Målades 2011.
Nu tänkte jag mig skrapa bort färgen och ha träet ganska rent.
Inte perfekt...
Färgen satt hårt,men nu är den borta...inte allt förstås.
Så har jag behandlat med hårdvaxolja två gånger.Tar nog en gång till.
Jag tror det blir bra.Annars får man tänka om.
Roligt med lite ombyte.


I verandan blommar en gammal kaktus.


Så har jag tagit in en kamelia.
Den står ute på sommaren och sedan i höstas har den stått i lagårdsfönstret.
Såg när jag satte in den där att det var något som liknade blomknoppar.
De har faktiskt vuxit lite och nu hoppas jag på blomning i verandan.


En söt saintpaulia som blommar om.


Lite våraning på bordet i vardagsrummet.
Nu får vi sitta här när vi fikar och äter.


En höna har flyttat in i fågelburen.
Snabbt värpte hon två prickiga ägg.

Önskar Er en bra ny vecka!
Margareta

2 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka härligt soliga bilder du visar! Ja, visst känns det att ljuset är på väg tillbaka! Halt, sa du! Jo du, jag har också drattat på ändan i veckan! Riktigt halt här efter regn som frös på! Det gäller nu att se var man sätter fötterna, men det gick bra för mej också, endast lite öm i knät, men ingen större grej.
Tänk, att du har en kamelia! Åh, så fint! Hoppas att den blommar! Tänker osökt på Tage Andersen och hans Kameliautställning jag såg en gång i Sthlm. Vilka fantastiska blommor.
Du har både Saint Paulia och kaktus som blommar!
Härligt med soliga dagar, hoppas att det blir många, som lättar upp oxveckorna lite.
Ha en fin start på veckan imorron!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Åh, vi håller på med skrapprojekt båda två ser jag! Du har fördelen att skrapa på en rak skiva, det gör inte jag kan jag säga. Halva stolen är klar men nu får den vila sig och vara tvåfärgad ett tag.
Jättesöt Saint Paulia, vårlik! Ja, nu står den och lurar bakom knuten, våren. Men än får vi vänta.
Hade du inte dobbar under skorna på promenaden? Ett måste... alla fall för mig! Har mina på så fort jag går ut, vågar inte chansa! Idag var det kallt, minus 17 och jag beslöt snabbt att idag var det en innedag. Tur jag kan välja!

Ha det fint och glöm inte halkskydd under skorna!
Kramar från Eva-Mari