söndag 13 januari 2019

Tjugondagknut......

Hej!
Då får vi säga farväl av julen för denna gång.
Imorgon blir det nog allmän nerplockning av det julbetonade.
Kanske får granen stå nån dag till,men det är rätt skönt att få barren utstädade,
Det finns inte så mycke att visa bilder på,men lite blommor finns alltid.


En tazett i glasverandan.
Jag köpte tre lökar på Huseby julmarknad.
Satte dom i grus i en stor glasburk.
Nu blommar dom fint.


Detta är "gubben och gumman".
En gammaldags amaryllis.
Jag fick några lökar av en vän för ett par år sedan.
Detta är första blommorna.
Kommer en stängel till.
Ljusröd och vacker.


Idag,när jag gick en runda ute....
....en bild genom verandafönstret på citronträdet.


....bild genom verandadörren på Calamondinen.


Så lyfte jag lite på det skyddande granriset....
.....där hade dom det bra,julrosorna.

...lite köksträdgård idag
...jorden är frusen,men lite grönkål finns fortfarande att plocka.


Fönstret på uteplatsen.
En hemmagjord stjärna av trädgårdspinnar,
med en ljusslinga runt sig.

Ha det så bra en vanlig vecka i januari.
Margareta

3 kommentarer:

lisashus sa...

Så vacker tazetten är och den gammaldags amaryllisen! Åh, så fint!
Tänk, att du har egna citroner och andra frukter! Vilken lycka! Härligt med en veranda med lagom värme för såna godingar.

Ingen snö hos dej, ser jag, men här har det snöat ganska tätt i eftermiddag, så det blev lite ljusare. Om det bara kunde få ligga kvar.
Ja, idag har julprylarna åkt ut en efter en, men på torpet får de vara kvar lite till. Det är så fint när det lyser där i mörkret.
Ha en fin januarivecka du också!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Jag förundras ständigt över dina fina citrusväxter! Du måste ha det ultimata vintervistet för dem! Men inte bara det... du har också gröna fingrar och jag är säker på att du pratar med dina växter. Intressant med "Gubben och gumman"-amaryllisen. Trodde det bara var namnet på en begonia som mormor alltid hade. Kul med den gamla amaryllisen och att du lyckats behålla löken.

Nu kan vi ana våren bakom Knut-en, hurra!
Ha en fin dag.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Ljuvligt hos dig!
KRAM från Titti