lördag 13 oktober 2012

Calamondin

Hej allihop!!
Ett uppfriskande inlägg denna regniga dag...
Tidigt i somras fick vi ett citrusträd,Calamondin.,
Det har stått i växthuset hela tiden,men nu börjar det bli kallt även där,
så vi har flyttat in pelargoner,olivträd och citrus till lagårn.
Sen återstår att se vad som övelevt till våren.

De små citrusfrukterna verkade mogna,så jag plockade av dom.
Skalet är sött och innanmätet är surt.
Det var 6 hg frukt.

..skar ner frukterna i små skivor och kärnade ur.
Sen gick jag efter receptet på syltsockerpåsen.
Tillsatte 6 hg syltsocker och ca 2 dl vatten.
Detta fick koka kraftigt i ca 15 min.
Klart!

Det blev tre burkar med riktigt GOD marmelad.
Imorgon är det söndag och då blir det äggfrukost
 med rostat bröd och ost och marmelad.

Så roligt att kunna använda de fina frukterna.

Ha det så bra i helgen!
Margareta


4 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Åhh vilken lyx, ser så gott ut!
Önskar dej en fin Kväll!

EM sa...

Ser verkligen gott och nyttigt ut. VIlken lyx med egengjord marmelad. Sånt äter jag inte längre, men visst längtar jag efter en rostad med marmelad ibland...
kram EM

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Lyxigt med egen marmelad av egenodlade frukter. Gissar att frukosten var god.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Tack för information om Calamondin. Så glad jag blev när jag såg att frukterna går att använda. Ska köpa syltsocker på måndag. Jag har skördat 998 g frukter i dag. Hälsningar Inger