söndag 1 juli 2018

Grönt.....men torrt

Hej!
Jag har svårt att klara av detta torra varma väder.
Kanske är det för att man vill odla och vill att det ska växa och frodas.
Med lite vattning går det att hålla liv i en del.
Det som finns i krukor,klarar sig rätt bra.
I växthuset får man ju alltid vattna,oavsett väder.
Men vattnet sjunker i brunnen,så man får tänka sig för.....

Årets örtsalt blev till i veckan

Dill,persilja,gräslök hackas.
Färsk vitlök i småbitar.
Detta in i ugnen 50 grader,med ungsluckan på glänt.
7-8 timmar .
Sen fick det stå kvar i ugnen under natten.
Nästa dag mixas fint(med kniven i matberedaren)
Tillsätter 500 g fint medelhavssalt.

Färdigt gott örtsalt 2018!!!!


Mangold.
Plockade de största bladen.
Förvällde,hackade och frös in.


Första gurkorna i växthuset klara.


En liten utflykt häromdan resulterade i en ny växt.
Det blev en stor ,fin,dyr blyblomma.
Får stå i växthuset.
Jag har satt upp lite mer solskydd,i form av en gammal trälåda med tillhörande lock..
Det blev fint och bra.
Denna blomma behöver tillsyn minst två gånger / dag.
Men det gör inget,för den tål att ses på.Hoppas den klarar sig.

Redan har första julidagen gått...
Önskar alla en bra ny vecka!
Margareta


1 kommentar:

lisashus sa...

Vilken vacker blomma du har köpt! Ja, den tål verkligen att tittas på!
Örtsalt - så gott att ha och så duktig du är!
Jag har knappt något mer än lite sallad och dill i lådorna. Mina rabatter är alldeles upptorkade! Kan inte vattna annat än med regnvatten och det tar jag ju till mina tre lådor. En sorglig torka är det nu och det verkar ju inte vara något regn i sikte! Tänker också på alla bönder, med skördar och hö till djuren. Vi får bara hoppas på att vi får lite regn snart. Tror vi bara har fått knappt 10 mm allt som allt på hela sommaren!
Kram
Lisa