söndag 15 juli 2018

Djungelgurka......

Hej!
Pust!!!!
Jag är så varm....+30 i em.
Ingen ändring i sikte.
Det finns mycke i trädgården som inte går att visa på bild.
Jag tycker det är jobbigt att se det nervissnat.
Lite runt huset försöker jag hålla vid liv,än så länge....men hur länge räcker vårt vatten???
I växthuset vattnar jag förstås också.
Djungelgurkan trivs.
Det låter ju som den vill ha värme.

Den växer med tunna grenar och spiraler att fästa sig med.
Är nog två meter hög nu. 


Små och gulliga frukter.


Jag la in några i ättikslag.
Krispigt och gott till köttfärslimpan,vi hade till middag idag.


Några slanggurkor har det blivit också.
Dom är nu inlagda i burk.


Vitlöken uppdragen.
Tidigare än vanligt.
Blasten var redan vissen.
Ganska bra skörd.

Satte spetsblommor med frö.
Dessa har fått vatten och blommar fint nu.


Linnetagetes i kruka.
Bakom blommar skogsklematis.

En Blomman för dagen denna söndag.
Den orkar bara vara utslagen några timmar i värmen.

Ha det så bra det går!
Margareta





2 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Så synd på all växtlighet som vi inte får vattna! Lider med alla lantbrukare och häst- och fårbönder. Måtte den här värmeböljan snart vara över! Jag ska aldrig sucka över en normal svensk sommar mer.

Den stora chiliplantan som härstammar från dig har jag tvingats göra mig av med, den blev smittad av Murgrönsviolen jag kastat tidigare. Den fick samma ohyra som trots ideliga tvättar och såpbesprutningar inte blev gick att bli av med. Så tråkigt... men döttrarna har så jag får av dem. Inga andra växter har smittat... ta i trä!

Min djungelgurkan trivs på balkongen och slingrar sig som den värsta minivinranka. Har smakat på en gurka men tyckte inte alls om smaken, kanske de ska läggas in som du gjort. Annars så gör jag inget annat än vattnar. Nåja, det måste väl bli normalt sommarväder snart igen.

Ha det gott... i skuggan!
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Ja, denna hettan är verkligen inte snäll mot trädgården i år! Det är verkligen sorgligt att se hur hela trädgården törstar. Man lider ju med den.Djungelväxten verkar trivas ,likaså dina gurkor! Man kan bara hoppas att vattnet räcker. Hör att många börjar få brist på vatten nu. Det är skuggan som gäller nu. Kram
Lisa