onsdag 18 juni 2014

Blommor......

Hej!
Snart är det midsommar och då tänker jag blommor.......
inte bara vilda,utan även de som växer i kruka.
Vissa blommor har en historia bakom....

Denna fina hibiskus,blommar otroligt just nu.
Jag fick den förra våren av två vänner.....
det var den ena vännens ,näst sista dag här på jorden......Rosa.....
Hibiskusen har vilat i glasverandan i vinter,men knoppar har man sett hela tiden,
och nu står den i växthuset i all sin prakt

Denna växt vet jag inte namnet på.
Den hittade jag på Ledreborg...kanske var det den mossiga fina lerkrukan jag föll för...
Iallafall är det fina ,skira små vita blommor ..
gillar den....


Streptocarpus i all sin prakt....
Köpte den förra året med några blommor....den var fin länge då.
Sen har den vilat i vinter och nu är den översållad med blommor...
Den som står bredvid,har knoppar.
Den satte jag förra året med ett blad som jag fick av en dam på äldreboendet......

Idag slog den första klockmalvan/blomsterlönnen ut.
Satte några frö tidigt i våras....

....mormor hade denna blomma...

Blommor är en del av livet......

Margareta

7 kommentarer:

lisashus sa...

Så många fina gammaldags krukväxter du har och du får dem att blomma också!
Fina minnen!
Önskar dej en riktigt fin och härlig midsommar!
Kram
Lisa

Anonym sa...

3DS Emulateur est un émulateur de la console Nintendo 3DS sur PC.
Pour cette 3ème maj il y à déjà de nombreux jeux 3DS jouable, et plusieurs jeux
sont compatible entièrement (tels que Mario Kart 7,
Pokemon X/Y ...).

Cette émulateur est le premier à permettre
aux utilisateurs d'essayer le vrai effet 3-D !


Un grand nombre de personnes connaissent la 3DS. L'émulateur 3DS est un programme facile à
prendre en main vous permettant de jouer aux jeux
3DS sur ton ORDINATEUR.

Cette émulateur est un logiciel gratuit que la plupart des joueurs doivent garder en leurs possession !
Grâce à lui vous réussirez à jouer à la Nintendo 3DS sur votre ordinateur.



Contrairement à d'autre émulateur, celui-ci est dézonné, il offre ainsi de jouer aux jeux provenant
de toutes les région du monde sans problème (Japon, Europe, Amérique...).


Lors du premier lancement de l'émulateur 3DS vous allez
pouvoir modifier la résolution de l'écran.
Par défaut celle-ci seras de 800/240 (2x 400/240 par œil) et la
résolution de l'écran du bas seras de 320*240 pixels. Vous pouvez changer cette résolution cependant
cela risque de rendre l'écran plus pixeliser.

Une fois que la configuration de l'emulateur 3DS seras finis vous pourrez jouer aux roms 3DS et aux roms DS.


Emulateur 3DS : http://www.wat.tv/video/emulateur-3ds-emu3ds-0-2-fr-6pxvv_6pxvt_.html

Anonym sa...

Hej
Så kul att se att hibiskusen blommar!!! Är nog någon speciell kraft hos den tror jag allt
Svårt att förstå att det är mer än ett år sedan mamma gick bort!

Ha en bra midsommar!!
Kramar Bodil

EM sa...

Är det inte en Novemberljus den där i den fina krukan? Kallas också Elisabetblomma eller Örtendalia.
Plectranthus oertendahlii...
Köpte en blomsterlönn i Danmark i våras, och den blommar så otroligt mycket. Hoppas den klarar av att flytta in sen också. En streptocarpus har jag också, som blommar glatt... Det verkar gå framåt med mina växter. Man blir så glad av växter och blommor.
Och nu slår snart anemonerna ut. Det ser jag fram emot. Min mormors favoritblomma...
kram EM

EM sa...

Jag glömde att jag har en fråga till dig. Har läst lite på din blogg från då du byggde ditt växthus, för jag undrar lite hur stort det är, vilka mått det har.
Tänker evt skaffa ett som är 11,5 kvm, med längden 4,44... och i alu och glas.
Det låter stort men jag har mätt ut på marken där det ska stå, och då ser det litet ut... oj vad svårt det är, det här...
kram igen...

Anonym sa...

Hej Margareta. Blomsterlönnen växer för varje dag, och är riktigt stor. Ska bli roligt när den slår ut, och jag har också minnen från mormor som alltid hade denna blomma. Tack. Ann-Sofie.

Anonym sa...

Hej Margareta. Blomsterlönnen växer för varje dag, och är riktigt stor. Ska bli roligt när den slår ut, och jag har också minnen från mormor som alltid hade denna blomma. Tack. Ann-Sofie.