söndag 19 januari 2020

VATTEN och tidiga vårtecken

Hej!
Denna veckan har vi fått en brunn borrad.
Nu återstår "bara"att koppla ihop det hela med befintliga rör i marken.
Det fanns gott om vatten i berget.
Vintern är mild.Bra när man ska gräva.

Lite små tidiga vårtecken kan upptäckas.
Samtidigt så behövs säkert kallare väder för naturen.


En styvmorsviol i gruset utanför uthuset.
Jag har sett knoppen innan.
Idag var den utslagen.


Min årliga dos av luktärtsfrö har anlänt.
Kommer från Cecilia Wingård.
Omkring vecka 11-12 ska dom sättas i kruka.


Blåbärsris i köket.


Gröna skott på hortensior i lagårn.


Första tulpanbuketten.


I växthuset försöker jag övervintra olivört och rosmarin.
Än så länge ser dom fina ut.


Nu har stolen kommit på plats igen efter julgranen.
Granen både växte och barrade.
Nu vilar den i skogen.


Julrosor är fina som snitt också.
Bara man får dom att dra vatten,så håller de länge.



Brunnsborrning pågår.
Vid 12 meter kom man till berg.
Totala borrdjupet blev 70 meter.
Bra vattenmängd!!!!!
Om någon vecka ska det hela kopplas samman.
Hoppas det går bra också.
Detta med vatten är ju så viktigt.Ja,livsviktigt.

Ha det så bra!
Margareta



3 kommentarer:

lisashus sa...

Skönt med borrad brunn och så bra att få det gjort. Tur att det är så milt för det underlättar ju det hela.
Så fint det grönskar i ditt växsthus och i lagården.
Härligt med de första tulpanerna också, man får ju lite vårkänsla.

Idag har vi haft en helt underbar dag i Östergötland! Sol från klarblå himmel och ingen blåst! Jag har gjort saker i trädgården som jag brukar göra i mars! Lika bra att passa på - klippt buskar m.m.
Ja, vilken märklig januari vi har, men man vet aldrig, plötsligt kan det slå till och snökanonerna rullar in. Väldigt bekvämt att slippa snön ändå.
Ha en fortsatt fin januari och lycka till med vattnet.
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Så bra att få vattentillgången säkrad. Joxigt under tiden med stora maskiner som förstör men det är ju en nödvändighet. Hoppas den inte förstörde för mycket av din trädgård.
Jag plockade in björkris häromdagen till ett projekt jag har tänkt testa och förundrades och förskräcktes över att björkarna börjat att spricka ut! Buskar och syrener samma sak, ur led är tiden. Vi har 9 grader varmt nu på morgonen i slutet av vargavintermånaden! Ingen snö heller. Oroligt känns det. Hoppas det kommer en rejäl vinter snart och återställer naturen...
Jag fick en köpt bukett julrosor som aldrig reste sig trots att jag snittade och höll på. Så ledsamt det var. Men tulpaner kan man lita på!

Ha en fin dag.
Kramar från Eva-Mari

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Margareta. Det var då ett långt tag sen vi hördes, jag vet inte om du minns mig, men nu tittar jag in i din värld. Vad roligt att du fått vatten. Vår brunn är 112 meter,vi borrade för snart 37 år sen.
Vad fint du har i ditt hem, väldigt vackert skåp och stol. Julrosorna är bedårande. Hälsning Zara