söndag 17 november 2019

Julmarknader och gamla gardiner...

Hej!
November kan vara ganska grå...
....men det finns många ljuspunkter också.
Även en grå dag kan vara bra.
Julmarknadernas tid är nu....
Ett besök i Huseby och ett i Segerstad denna veckan.Då får man inte klaga.
Även om det inte blir så många inköp,så är det roligt att titta.
Lite inspiration får man på köpet.
Det här med småskalig tillverkning av mat och dryck är ju trevligt,
alltid något som följer med hem.


Igår,fick en liten snögubbe följa med mig hem.
Någon stomme innerst och sen ull.Stickad luva och halsduk.
Lomsjö design.


Äntligen...kan man säga.
Jag hade fem meter gardintyg,som jag vävde för sådär 40-45 år sedan.
Nu har jag sytt två längder till "nya" rummet....
....och hängt upp dom.
Det blev ganska bra.



En längd i varje sida av rummet.


En nyplanterad "Amaryllis garden".
Samplanterade två lökknippen.
Om......den kommer att blomma, kan det bli fint.


En taklök i rätta gröna färgen med lite röda nyanser kan jag inte motstå.
Jag köpte den helt utan kruka och planterade den i patinerad lerkruka.
Lite mossa runt om.


Stor glasburk med kottesamling...
Den klarar sig år från år...


Här är en som hittade en bra plats i "mammas"säng,idag på morgonen.
Det gäller att njuta,när man kan..

Ha det bra!
Margareta

4 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka fantastiskt vackra gardiner och du har vävt dem! Imponerande!
Vacker också med kottar och allt det där som finns i naturen. Det är ju det bästa.
Ja, november har verkligen hållit stilen i år - så mörkt och grått det har varit hittills. Nu hoppas vi på lite mera ljus.
Julmarknader inspirerar alltid, och jag har varit på en här i byn i helgen, och det drar verkligen lite pyntartarmen. Fin snögubbe du hittade där.
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Det var på tiden dina vackra vävda gardiner fått komma fram i ljuset! Har en grannfru som är väverska och hon har fantastiska alster, gardiner, dukar, mattor. Det enda jag vävt i min dar är mattor, och traslöpare då de var på modet. Mors vävstol står i äldsta dotterns bagarstuga och hon tänker väva... någon gång. Men jag tycker det skulle vara roligt igen, hoppas hon snart sätter igång så man får åka snålskjuts.
Jag väntar till andra advent då genuina Falu julmarknad går av stapeln uppe vid gruvan. Där är försäljarna handplockade och det är redan kö till nästa års marknad. Det är svårt att gå tomhänt därifrån!
Kottar ja, vad vore vintern utan kottar och annat från naturen?

Snart advent!

Må lika gott som fina Stina!
Kramar från Eva-Mari

Evas Pyssel sa...

Så otroligt vackra gardiner. Jag har nog också gamla vävda alster nerpackade. Någon gång ska de väl också komma upp i ljuset.
Mysiga planteringar. Det är så roligt att plantera den här tiden. Se att man får lökar att växa. Och man behöver allt blommor att förgylla det grå vädret som är nu.
Ha det fint Eva

HWIT BLOGG sa...

Juliga planteringar och gardinerna, oj vilket handarbete! Dagarna är mörka och det gäller att hitta lite ljus i mörkret nu :)
Varm kram från Titti