söndag 28 juli 2019

Årets örtsalt och utflykt....

Hej!
Pust!
Varmt och torrt!
Men livet får gå sin gilla gång ändå.
Ibland får man trotsa värmen och göra nåt man gärna vill,även om det tar emot.
Vissa saker måste man bara göra.


Lite örtsalt blev till i veckan.
Jag gjorde som jag brukar.
Plockade av det som fanns.
Mest dill,lite persilja,libsticka,dragon. Gräslök. vitlök.
Detta hackades fint.
Torkas i ugn 50 gr. med ungsluckan på glänt.8-10 tim.
Rör om nån gång.
Sen fick örterna stå i ugnen under natten.


Mixa de torra örterna med 500 g finkornigt medelhavssalt.
Gott att ha till det mesta!


Trots påfrestande värme,blev det en tur till Hantverksmässan i Båstad.
Roligt och inspirerande var det.
Jag köpte garn till dessa handledsvärmare med flätstickning.
Ett lagom stort projekt.


En ny trasmatta blev det också.
Passade i hallen.


Jag har också varit på Two Faces.
Där föll jag för ett ganska högt växtstöd.
Tycker det påminner om en moraklocka.
Tänker mig att något ska slingra upp där.
Något är redan planterat.......


Vid lagårn blommar en gammal dubbel stockros.



Inne blommar en asblomma.
Luktar lite mysko,men värre dofter har jag känt.
Blomman är fin iallafall.


En krusbärspaj från veckan.


Amerikanska blåbär, plockade på Vadets gård.
Som godis.


Lille Sven på en sten.


Lilla Stina vaktar de nyupptagna potatisen.
Är man hund är det gott med en rå potatis också.

Nu hoppas jag på en svalare vecka!
Ha det så bra!
Margareta

2 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Åh, att du orkar vara husmor i värmen... eller hettan vill jag hellre kalla det! Men det är ju roligt förstås och så himla bra att ha sen! Ser så gott ut.
Vilken vacker Stockros, med sina pionliknde blommor. Asblomman däremot, underlig och nästan konstgjord. Har aldrig sett en i verkligheten. Du har gröna fingrar minsann!

Idag äntligen svalare och jag kan andas igen. I morgon ska det kunna komma lite behövligt regn hos oss, både jag och naturen behöver fräschas upp nu.

Ha det fortsatt fint bland djur och godisblåbär!
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Du är verkligen en kämpe som orkar med så mycket i värmen! Härligt med örtsaltet och så fina burkar med namnskyltar och allt!
Otroligt vacker stockros och vilken läcker stöd du har hittat!
Asblomman låter inte rolig på namnet, men otroligt originell och läcker blomma ändå.

Här pustar vi i värmen, idag är det värre än nånsin, men molnen har hopats lite nu och jag hoppas på en urladdning.
Den pajen ser verkligen ut som hela högsommaren i en pajform! Läckert!
Ha det fint!
Kramar
Lisa