söndag 9 december 2018

Andra helgen i Advent.....

Hej!
Det går med stormsteg mot jul.
Vissa saker är förknippade med denna tiden.
Granris plockas var och varannan dag till kransar och bara lite grönt där det behövs.
Lite julbak om man vill.
Idag blev det ett besök i Apladalen i Värnamo.
Mysig julmarknad med mycke folk och kröning av lucia.

Idag tändes det andra ljuset.


Det årliga pepparkaksbaket har gjorts i veckan.
Lite tjocka,goda ....efter det gamla receptet.


En dag blev det saffransbullar med vit choklad.
Penslade med smält smör och sen strösslade med kardemumma/socker.
Goda!


En clematisställning har fått grankvistar.
Några kottar hänger där också.


Gjorde en stor krans till väggen.
Det är blandat material från skogen.


En gjord gran utanför växthuset och kransar på dörrarna.


Något tomteliknande kom upp på hässjekrakarna.
En loppad tomteluva blev tre småtomteluvor.


Stina inspekterade tomtarna idag,men hon ville inte vara med på bild.


En dag i veckan var det rimfrost på grönkålen.
Vackert!


Jag köpte tre tazetter /lökar när jag var i Huseby.
Nu har dom kommit ner i en glasburk med småsten.
Fint att följa deras utveckling.

Önskar alla en bra ny decembervecka!
Margareta



3 kommentarer:

Anne-Mari sa...

Ja, nå er vi her at det er bare 14 dager til julaften.Tenk så fort tiden går.
Så søte de små nisseluene ble på hesjestørene. Og mange kranser har du laget.
I år hadde jeg ingen kranslyst, så jeg gjorde det lettvindt for meg selv, å kjøpte en ferdig på Blomsterlandet! Bake har jeg i alle fall gjort og det har du også. Bollene ser fantastisk gode ut!
Ønsker deg herlige desemberdager.
Vh.Anne-Mari

lisashus sa...

Du har det verkligen stämningsfullt och vackert hos dej! Ja, tiden trippar iväg, så snabbt den går och innan vi anar, är det jul.
Vilket härligt julbak, med både pepparkakor och goda bullar! Det riktigt vattnas i munnen.
Här blir det som vanligt lite sparsamt med julpyntet, eftersom jag säkert inte kommer att vara hemma. Så fint att njuta av andras finheter.
Ha en fortsatt skön decembervecka!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Så kul med tomtemössorna på störarna! Du är så påhittig. Här hos mig är det lugna gatan, jag är hos döttrarna under juldagarna och mitt åtagande i år är två sorters sill och en rödkålssallad. Vi är så många så alla får lagom mycket på sin lott till knytisen.

Tazetterna i gruset är så söta, jag hade en tanke som försvann någonstans runt Piongården, men det blir jul ändå. Nästa år, då! Förresten är det inte försent än, de är fina närsomhelst!

Ha en fin tredje advent min vän!
Kramar från Eva-Mari