söndag 18 november 2018

Solig novembersöndag

Hej!
Några dagar är grå 
men när det så blir någon soldag,då sätter man stort värde på ljuset.
Idag var det en solig förmiddag.
Denna veckan har det varit julmarknadsbesök.

Här kommer lite bilder från vår glasveranda i solsken.......

Calamondinen har ganska många nästan mogna frukter.
Dessvärre finns också sköldlöss.
Idag har jag försökt få bort en del. 
Blandade rödsprit,såpa och vatten.Sen har jag torkat bladen med denna soppa.
Får väl upprepas nån gång.


Citronträdet har också många frukter,men de är inte mogna än.
Den har också fått lite lusbehandling idag.


Citronblomma som doftar så gott.


Syskonstjärnan.


Blomman på syskonstjärnan.


En knölcyklamen som jag köpte på Huseby julmarknad.
Det ska bli spännande att se om det blir något av detta.


I växthuset står några hyacinter väl inbäddade i mossa.


I lagårn blommar en lilja,som skulle blommat i somras....som det kan bli.


En arbetad monter i Huseby.
Tovad tant och gubbe i normalstorlek.


En av ingångarna till julmarknaden i Segerstad,där jag tittade in igår.


Här var det Sven i soligt växthus.


Utanför växthuset i skugghörnan,har jag slingrat upp en ljusslinga.
Det blev så fint i mörker.


Ha det bra!
Margareta


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Margareta !
Vilken trevlig blogg du har. Jag ser fram emot den varje vecka. Härligt med julmarknaderna. I onsdags besökte jag Huseby. Det blev lite av varje julbord, rundvandring i slottet och förstås alla utställare. Jag bor vid Vallsjön utanför Sävsjö och är som dig intresserad av trädgård, inredning och hemslöjd i alla former.
Tack för trevlig läsning och vackra bilder.

Hälsar
Annika Grufman






HWIT BLOGG sa...

Härligt med julmarknader...ja nu börjar det!
Kram från Titti

Solstrimmor sa...

Du har så fina citrusträd, ger så mycket frukt. Synd att de får ohyra men inte konstigt, mina har alltid blivit angripna och då tröttnar jag. Hoppas behandlingen hjälper!

Kul att se att Syskonstjärnan blommar! Mina har också börjat så smått. Men de är lika fina utan stänglar också tycker jag, tacksamma.

Nu börjar hyacinttiden, jag fick min första igår. Jag väljer några få julmarknader, den uppe vid gruvan och så Stabergs bergsmansgård med närbelägna Kniva handel. Önskar så att det är snö då, det tillför så mycket julmys.

Du har så fint överallt!

Ha en skön novembermåndag.
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Soltimmarna får man verkligen ta vara på och så vackert det blir med en gång -livsandarna får lite fart.
Det verkar ha varit julmarknadshelg lite här och där i helgen som var. Fina bilder från din. Hoppas att du får bukt med lössen. Ditt citronträd är verkligen praktfullt!
Så jättevackert med ljusslingor nu när det är så mörkt.
Önskar dej en fin start på veckan!
Kram
Lisa

Unknown sa...

Hej!
Roligt med julmarknader. Finns så mycket fint.
Idag när jag är lite "låg" kändes det bra att titta på alla dina fina växter.
Kram Kia