söndag 17 juni 2018

Regn och citronmarmelad....

Hej!
Så äntligen kom det lite regn.
Vi fick 10 mm i tisdags och 14 mm idag..
Blötan har inte tagit sig långt ner i jorden,men det är tacksamt med det regn som kommit.
Hoppas på mer!


Dagens morgonpromenad i nyduschad skog.
Det var så friskt och fint.


...och trätunnan är på väg att bli fylld.
Det tar lite tid,för träet har torkat ihop i värmen som varit.
Så först ska det svälla,så tunnan blir tät....men sen är det fint.
Den gamla fisken är med detta år också.


....den gamla lien har också luftats.
Jag skulle trimma av en del gammalt gräs och överblommade prästkragar.
Grästrimmern tyckte det var för segt, så då kom lien till användning.
Jag är inte bra på att slå med lie,men det fungerade iallafall.


Citronerna har jag visat innan.
Nu hade två fallit av,så jag förstod att de var mogna.


Fem citroner.Äkta vara.


Det blev några burkar marmelad.
Hade lite ingefära och torkade aprikoser också.
Gott!!!!

Grönkålen växer bra.
Har den under fiberdukstält.
Duken hade blåst sönder,så jag har satt över ny.
Några tagetes är som sällskap,men dom syns knappt.


...och luktärtorna blommar.
Jag plockar buketter,så blommar dom ännu mer.
Mer gödsel har dom också fått nu.


Ampeljordgubbar.


Här i en Butik för Sakletare Tannåker ,var jag i fredags.
Mycke trevligt.


Något måste man ju köpa....så tänker jag...
Jag vet att vi har så mycke grejer som behövs och lite därtill,
men förgylla vardagen är viktigt.
Det blev en rostig ormbunksskärm.Den blev fin i lilla fönstret mellan köket och hallen.
Tre fina mönstrade muggar på fot blev också mina.
Dom var perfekta till lite jordgubbar och glass.
Och till kaffe och te förstås...ombyte förnöjer.


Här en "ny" gardinstång.
Något slags redskap ,som våra förfäder haft.
Träet är alldeles sammetsmjukt.
Själva upphängningen är av lite hässjetråd.


Att sitta i växthuset på kvällen och dricka te på citronverbena och apelsinmynta,
är avkoppling på hög nivå.
Om man inte bara sitter och stirrar,kan man titta i en fin bok.

Nästa helg är det midsommar.
Så fort tiden går....

Ha det så bra!
Margareta

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Blir så tillfreds när man ser dina bilder och samtidigt inspirerad.
Planerar att åka till "Butik för Sakletare". Verkar finnas en del och dina muggar var jättefina och ramen med.
Ha det gott!
Kia

Anne-Mari sa...

Så herlig at vi endelig har fått litt regn! Det regner her idag også, så det blir en innedag.
Det er så koselig å lese bloggen din. Avkoblende og harmonisk, både å se på bildene og lese.
Ja, nå går tiden fort. Det blomstrer og er vakkert overalt ute. Så man får bare passe på å nyte det!
Ha en fin midtsommer og nyt alt det vakre!
Vh.Anne-Mari

lisashus sa...

Vilken sommar vi har och det känns som om den pågått så länge - redan!
Underbart med regnet och så välbehövligt! Vi fick också regn igår - ca 6 mm och mina regntunnor blev också fyllda! Vilken lycka att få regnvatten igen! Det var så längesen nu.

Vilken härlig sakletarbutik, och så fina saker du hittade!
Så ljuvligt med egna citroner och den marmeladen verkar ju fantastisk!

Grönkålen har verkligen vuxit! Det har jag aldrig vågat mej på, men kanske skulle försöka! Det är ju så gott och så användbart!

Så härligt med lite sommarläsning, och att bara göra det som faller en in!
Ha en filn fortsättning på midsommarveckan!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Ja, äntligen kom regnet och det blev vanlig sommar i ett nafs! Men jag har hellre lite svalare än den värmebölja som intog landet tidigare. Här är så ont om vilda blommor till alla stänger som ska kläs. Men det går att löva också!

Gillar verkligen din gardinstång. Kul idé att ge gamla föremål nya uppgifter. Och lien kan du använda! En konst idag, annars är den en vacker installation i sig!

Gulliga skålar från spännande butik, de finns lite här och var de speciella rolighetsbutikerna! Och din ormburksskärm är fantastiskt fin!

Önskar dig och din syster en fin midsommarhelg.
Kramar från Eva-Mari