söndag 20 maj 2018

Syrenblomsaft och maskrosmarmelad.....

Hej!
Vilken fin pingsthelg !
Vilket väder!Precis som sommar.
Jag ser ju dock nackdelar med denna värme.Allt blommar så fort över.
Man njuter så gott det går. Men ibland känns det som man skulle vilja ha mer tid på sig.
Men så är det detta året.
Och fint är det!

Nu har det börjat så smått med att ta vara på blommor och blader.
Vi har gjort syrenblomsaft och maskrosmarmelad i veckan.
Sen är det rabarbern som blivit första pajen.
Och så sparris....



I korgen ligger 30 st syrenblomsklasar  till saft.


Blomklasar varvade med citronskivor.
Hälla på vatten/socker som kokat upp.
Stod tre dygn i kylskåp,sen sila.

Här är syrenblomsaften i flaskor .
Man vill ju spara denna sommarsmak lite,så några flaskor hamnar i frysen.



Maskrosor kan vara påfrestande ibland,men fina är dom ändå och användbara.
Det blev en liten sats maskrosmarmelad.
4 dl blommor(de gula blombladen)
2 citroner.Skalade bort det gula.Strimlade fint. Pressade  citronerna.
Hällde citronsaften på maskrosblommorna och häll på
4 dl kokande vatten.
Detta fick svalna.
Sen silade ifrån blommorna.
Därefter koka"saften" med ca 5 dl syltsocker,det finstrimlade citronskalet,lite ingefära,vaniljstång i ca 20 min.
(alltså inga blommor kokar)
Riktigt god marmelad blev det.


När man är gammal och trött och katt,kan man vila på stenmuren.


En underbar liljekonvaljebukett.
Som allra finast när de översta knopparna skiftar i grönt.
Precis lagom till pingst.

Ha det så bra!
Margareta

8 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Din rubrik låter som titeln på en trevlig bok... Syrenblomsaft och maskrosmarmelad. Den skulle jag vilja läsa!
Ni är så företagsamma, du och din syster, och gör så mycket som jag skulle vilja men inte kommer mig för med! Rabarberchutney är det som blir gjort här hos mig. Men alltid något!
Igår plockade jag en bukett liljekonvaljer hos ena dottern. I skogen är de inte riktigt färdiga här. Men det går så snabbt, allt på en gång! Hur ska det nu bli på examen... men kanske det är slut på bänkblommorna nu, det vet jag ju när jag tänker efter!
Denna vecka ska värmen hålla i sig, jag lever på min lilla balkong, tar en kortare cykeltur emellanåt (knät tillåter inte långa längre), och njuter varenda minut.

Lev gott och ha det fortsatt ljuvligt!
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Åh vilken härlig tid det är, men precis som du säjer, man hinner knappt med i allt som händer! Fint att kunna spara på gracerna då, som du gör. Syrénblomsaft har jag aldrig smakat,men inbillar mej att den blir lite "parfymig" eller? Kanske skulle man prova nu när syrénerna är i sitt esse. Jag har massor!
Maskrosmarmelad - så fint det verkar, och att kunna ta vara på dem istället för att irriteras på att de växer i gräsmattan. Jag vet att på 60-talet gjordes det vin på dem, men har aldrig smakat det heller. Så spännande! Tackar för recepten.
Själv saknar jag regn, för det är oerhört torrt nu, och regnvattnet håller på att ta slut i tunnorna. Jag hoppas på regn, men det får bli efter min försommarfest på lördag!
Ha en fortsatt fin och skön majvecka!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

Hej!
Låter spännande med maskrosmarmelad och Syrenblomssaft. Liljekonvaljerna är också tidiga. Så härlig doft. Jag väntar på att få hem jordfräsen för att göra iordning landet. Sent ute.
Ha det gott!
Kia

Christophe sa...

Dit is fantastisch! :)

Anne-Mari sa...

Ja, hvilken herlig tid vi har nå!
Så spennende med både saft på Syrenblomster og marmelade av Maskros. Har aldri prøvd noen av dem, men det har i alle fall blitt en Rabarbrapai her. Og den forsvant fort! Tror jeg baker en til i helgen nå. Så godt å kunne by på pai og vaniljglass til eventuelle kaffegjester.
En ny Syrenbukett skal plukkes inn idag.Det kan bli den siste i år,så det gjelder å nyte av dem.
Ønsker deg fine forsommerdager!
Vh.Anne-Mari

yanmaneee sa...

nike huarache
timberland boots
nike vapormax
goyard handbags
lebron 11
coach factory outlet
curry 6 shoes
jordan shoes
jordan 11
yeezy boost 350

Busefaliss sa...

Hej hej!
Är det bara jag som undrar var receptet till syrénblomssaften tog vägen? 30 st blomklasar men sedan har mängd vatten och socker kommit bort... Skulle bli tacksam om hela receptet kunde komma upp! Önskar en härlig sommar, 2021. =)

sheau sa...

y6n03a0e26 f6m15n6r28 k9y44g4g44 v3y05o0d77 u9c39y5t69 w4k84w7w64