söndag 28 januari 2018

slutet av januari...

Hej!
Snart har första månaden gått av  nya året.

I början på veckan var det lite ljusare med snö .
Men  så fort den kan försvinna.Bara en natt....
Idag är det blåst och regn på längden och tvären.

Från början av veckan.
Vägen utanför stenmuren.


Det kommer nog en vår när det har ruskat färdigt.
Så de första fröerna är i jorden.
Jätteverbena,chili,peppar,rödbetor som baby leaf och basilika.
Rödbetorna har kommit upp.
Jätteverbenan står i växthuset ett par veckor för nerkylning.

Sen är årets fröer inköpta,för säkerhets skull.


Och så något som piggar upp på stuts.
Falsk aprikosmarmelad.Anna Bergenströms recept.
Det är apelsin,morötter,citron och socker.
Så smakar den lite aprikos.


Jag gick en trädgårdsrunda igår,och då hittade jag nya skott på luftlöken.
Plockade några som vi hade till äggmackan på kvällen.


luftlök och persilja från landet.


En kruka med kungsängslilja .
Dessa rutiga kjolar är ju så fina.


när jag ändå handlade ,så åkte en rosmarin ner i korgen.
Där var knoppar när jag köpte den,och nu är det fina blommor.

Bara tre dagar till, sen är det februari.
Lite ljusare blir det...

Ha det så bra!
Margareta

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så inspirerande med dina fina bilder! Ja nu längtar man mot ljusare tider och mot grönska.
Kram
Maria

lisashus sa...

Vilken härlig vinterbild! Vi har haft samma sak - den regnade bort helt och hållet, och nu är den på gång igen!
Så trösterikt med frösådd! Det känns alltid som om våren kommer liiite närmare då!

Ja, tittar men ritkigt noga kan man se lite gröna uppstickare där snön är borta! HÄrligt att kunna skörda i januari! Man letar verkligen vårtecken nu när januari snart är slut!
Men ännu kan det komma flera vinterdagar.

Vilken ljuvlig marmelad, så uppiggande med allt det goda och nyttiga!

Ha en fin start på sista januariveckan!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Jag blir så glad över dina fina bilder men främst bilden med kruksådderna! Det kliar i fingrarna men än får jag vänta ett tag till.

Må så gott!
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Ja,tänka sig så fort en månad går! Snart är väl februari också slut och då vill vi ju ha lite vårkänning. Mina pelargoner ska snart få komma in från garaget och då känns det redan hoppfullt igen.
Ha en fin dag!
Kram, Ann