söndag 21 maj 2017

Vackra maj....

Hej!
Nu är vi plötsligt inne i grönskans och blomningens tid.
Det blev riktigt varmt några dagar och då exploderar det därute...
man hinner inte riktigt med i all förändring.


Tulpaner,så fina,med en vit "rimfrostkant"



Här har jag plockat kajp/skogslök.
Som små minipurjolökar.
Vi har ett litet bestånd bakom växthuset.
Annars finns det gott om denna lök på Gotland tror jag.


Det blev en god soppa på
kajp,ramslök,piplök,vitlök,libsticka och två potatis.


....och här är första skörden av sparris,för året.


..och ett växtstöd har kommit upp i nya cementröret.
Jag fick hjälp av bästa S-E Nilsson.
Vi satte armeringsnät som ett N.
Då kommer man åt att plantera överallt,tänkte jag mig...


...och det gjorde man.
Här är ganska många av mina luktärtor.
Hoppas att det vill växa.Då kommer det att bli fint.


närbild av tulpanen
som snart är ett minne blott.

Ha det så bra !
Margareta


3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Smart planteringsstöd! Det kommer säkert bli vackert med luktärter klättrande i! Ja, det bara smällde till så var hela parken härutanför grön! Så härligt att se alla skolungdomar som solat sig på gräsmattorna bland träden och de yngre spelat brännboll på gymnastiktimmen. Parken utnyttjas verkligen av alla och växterna i rabatterna har börjat växa. Och jag ser nästan aldrig någon nerskräpning!

Vi har inte alls haft lika soligt som ni under helgen eller förra veckan. Men skapligt varmt har det varit, tack för det! Idag kommer några väninnor hem till mig och jag hoppas vi kan tränga ihop oss på balkongen med kaffekoppen och rabarberpajen.

Glad måndag och njut av din tillvaro!
Kramar från Eva-Mari... som gärna skulle smakat på den soppan!

lisashus sa...

Jättefint och praktiskt stöd!

Helt underbara och lite ovanliga tulpaner! Ja, nu går det i rekordfart med all växtlighet, dvs. det som inte redan frusit! Jag tror t.ex. att det inte blir några syréner i år! Tror de har frusit! Trist! Men mina vita, dubbla är senare, så de har feta knoppar!
En märlig vår vi har!

Kajplöken - så fin och så mycket gott man kan göra!

Ha en fortsatt skön majvecka!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Härligt inlägg! Fint stöd där också...
Så var helgen över och dags för nya friska tag inför kommande vecka!
Kram från Titti