söndag 31 juli 2022

Amaryllis,vitlök...

Hej!

Tiden går fort...och nu blommar amaryllisen.

Jag vet inte om det är tidigt eller sent.Lite udda kanske. 

Men blommorna är fina och den lyser upp ute,där den står i den sk skugghörnan.

Amaryllis.


För ett par dagar sedan drog jag upp vitlöken. Det var hög tid.
Blasten hade vissnat delvis och fina klyftor i lökarna har bildats.
En del stora och en del små.
Låter den ligga och torka på mjölkkärran innan jag rensar till den.




Dagens kantarellskörd var god. hittade en riktigt stor.


Nu har vi börjat äta av de goda solmogna tomaterna i växthuset.
De är mycke sötare än köpetomater.


Så var juli månad slut och imorgon börjar vi med augusti.
Hoppas det blir en fin sommarmånad med lagom värme och lite regn då o då.

Ha det så bra!
Margareta






2 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Blommar inte Amaryllisen i rätt tid om man räknar med var de finns i sin naturlig miljö? Den har anpassat sig helt enkelt och trivs hos dig. Tänk att du har en hel kärra vitlök! Och egna ätfärdiga tomater... vilken lyx!

Ha det gott denna sista dag i juli. I morgon börjar Augusti, hurra! Tycker jag alltså.
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Åh, så härligt med egna tomater! Jag kan riktigt känna den söta smaken och den finns verkligen inte i butikerna. Mina har precis börjat blomma och lär väl inte hinna fram i tid.
Så ljuvligt med dessa skördar så här års. Egen vitlök och sen kantareller dessutom. Även jag har hittat några och hoppas på mera. Hoppas att augusti sköter sej och att vi inte får mera ilsken värme och torka.
Kram
Lisa