söndag 8 maj 2022

VÅRLIGT....

HEJ!

Det grönskar mer och mer för varje dag.

Jorden skulle dock behöva lite regn.

Hoppas det kommer till veckan.

Årets första sparris har jag plockat idag.
Den får man äta med andakt.En fin vårprimör.
Många små knoppar syns strax ovan jord.


För några dagar sedan satte jag 2 kg Timo potatis
Satte också några GamlaRöda.
Dt blir inga färskpotatis av dessa till midsommar,men de är lika välkomna lite senare.


Pga kalla nätter,har jag inte planterat ut mina tomatplantor
i växthuset,förrän igår..
Har satt på frostvakten för säkerhets skull.
inatt hade termometern stannat på 0,0 grader på husväggen.


En sönderfrusen lerkruka har fått en fin choklsadmynta hos sig.
Jag gillar myntor i kruka. Då kan dom inte rymma.


Thalia vid uthusväggen.


Jag har varit på Vandalorum i veckan.
Där är fina utställningar nu. Rekommenderas.
Detta är en textil designad av Wanja Djanaieff.



Linblomma. Väldigt stor.


Denna tidning fanns i en monter. Wanja samarbetade med hemslöjden för länge sen.
Lite roligt,tyckte jag.
Jag har stickat denna kofta och har den kvar.
Har även tyget till kjolen,som är vävt av redgarn.
Kanske dags att sy den.... på tidningen står året 1985.


Mitt senast färdiga stickprojekt.sommartopp.
Sickat i ett blandgarn bomull/viscos/lin.
Den blev bra.

Ha en riktigt fin majvecka!
Margareta








 












3 kommentarer:

lisashus sa...

Tänk, att du har egen sparris, vilken lycka!
Ja, det går snabbt nu med all grönska och det gäller att hänga med i svängarna. Mycket som ska ner i jorden också. Regn behöver vi verkligen här också. Hela 3 mm denna helg - alltid något, men det behövs ju mera. Bävar för om det blir ännu en torrsommar. Usch, det vill jag inte!
Vilken härlig utställning du varit på och Dianadieff gillar jag skarpt. Så kreativ! Har en bok om textil där hon förekommer.
Vilken fin sommartopp du har stickat. Du är verkligen duktig på sånt.
Nu hoppas vi på regn!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Underbar sommartopp, du är så duktig och flitig! Kul att se i gamla magasin, det verkar som allt går igen! Såklart du ska sy något i kjoltyget, passande projekt i vinter kanske? Härligt att få bli inspirerad av Wanja D:s utställning. Hon är duktig och har varit verksam länge.

Önskar dig fina dagar bland spirande sparris och blomster.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Mums med egen sparris! Jag får köpa min men det går bra det med :)
Härlig och intressant utställning också...
Önskar dig en fin vårvecka!
Kram Titti