söndag 10 maj 2020

Fina majdagar.....

Hej!
Idag var det en varm och blåsig dag i maj.
Det är växlande.
Denna veckan har det blivit lite sådd.... mer väntar..


Timo potatis har legat ljust och svalt några veckor.
Hade fina groddar.


Här har jag satt alla 38 potatisen.


I odlingslådorna har jag satt lök i den främsta.
Morötter i den som har fiberduk.
Lite sallad i nästa och sen ska det planteras förgrodda "herrgårdsärtor" vid stöden.


När trätunnan är full med vatten är det fint.
Inte att ta för givet att den blir full även om det regnar.....
.....den måste bli tät också.
Det gick fort iår.


En älg mitt på vägen ....


....och här var det kor...


köksbordsbukett


rosa blommor på krukjordgubbar...


....vita blommor på en annan planta


En fådd fin rododendronblomma med sin krans av blad.
En blomkvist blir som en hel bukett.


På uteplatsen har jag satt odödlighetsört och fikonträdet.
Odödlighetsörten har övervintrat i växthuset ...
Den är dekorativ.



Och gullvivorna får växa där de väljer sin plats.



Lunddocka.
den ska visst stå skuggigt....förmodligen då i en lund.
Min står soligt...den blommar förstås över fortare,men jag ser den och den är vacker.

Ha det så bra det går i denna tid.
Margareta

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Odödlighetsört? Det var en helt ny bekantskap för mig. Spännande... jag måste googla så jag får veta mer.

Ha det fortsatt fint.
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Härlig tid just nu, om det inte vore så attans kallt och blåsigt! Ljuvligt är det ändå att äntligen få så sina saker man tänkt sej.
Har också sått och satt potatis, men allt ligger under fiberväv och tur är nog det.
Vilka underbara gullvivor du har och så många nyanser! Ja, de vill gärna välja sin plats. Likadant här. Hos mej har de slagit sej ner i kryddlandet, nåja, inte mycket till kryddland längre efter alla torrsomrar.
Nu får vi hoppas på lite värme och regn också, så det växer bra!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Så himla vackert hos dig...den där örten måste jag leta efter!
Potatisen ska ner i jord i morgon. Idag full storm här, vilket märkligt väder det är just nu!
Kram från Titti

Unknown sa...

discover this Dolabuy Celine look at this web-site this link find more info high quality designer replica