söndag 16 februari 2020

Regn och blåst......och lite sol

Hej!
Lika blåsigt och regnigt idag som förra söndagen.
Fortsatt inneväder.
Vi gick dock en liten runda efter frukost och då regnade det bara lite.
Det händer inte så mycket,mer än det vanliga.
Energin är väl inte på topp heller.


En dag i veckan när solen sken, på det gamla.
Då är det som allt får nytt liv.
De gamla krukväxterna har fått ny jord,så dom ser lite piggare ut nu.


Kålhuvudet som låg i skafferiet har blivit strimlat och blandat,med lite morötter och salt.
Sen ihoptryckt med stöten,så det bildas vätska.
Därefter packat i surkålskrukan.
Nu är det bara att vänta två-tre veckor på resultatet.
Surkål är gott och nyttigt.


Om man tittar noga,så ser man nåt grönt som sticker upp ute i landet.
Det är vitlöken.


Inne har jag ett tråg med gul lök.
Första gången jag provar att så gul lök med frö.
Just nu står den under växtbelysning,då ser det fint ut.
Men sen.......det får vi se.


Jätteverbenan har redan börjat att visa sig.
Krukan har stått två veckor i växthuset.
Sen kom det första gröna efter en vecka.
Tänk att detta ska bli blommor som är mellan en och två meter  höga.


Så var det ju alla hjärtans dag.
Då blev det en köpt hjärt-smörgåstårta..
Smidigt och gott.

Ha det bra!
Margareta

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Jag ser att du är väl förberedd för vårens (riktiga) ankomst! Det gror och spirar överallt hos dig. Jag behöver skaffa mer jord, den tog slut när jag väckte pelargonerna till liv. Det är så njutbart och tacksamt att ge de vintertrötta krukväxterna ny jord.

Önskar dig en fin söndag, trots busvädret utanför fönstren.
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Tiden lunkar på och ingen vinter får vi. Blåst och regn idag här också, men säkert värre hos er. Det blir ju mest att man är inne i detta väder och jag är glad att den stora tallen tagits ner framför mitt fönster.
Härligt med allt som spirar och gror nu och verkar ha så bråttom. Så fint att dina odlingar tagit sej. Det känns alltid lite extra vårigt då.
Det verkar jättegott med både kål och morötter att syra. Särskilt om man har odlat själv, som jag tror att du har.
Ditt smörgåshjärta ser jättegott ut!
Tusen tack för kommentaren hos mej.
Ha en fin start på veckan i morron!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Jag älskar surkål!! Måste testa att göra själv för den öländska surkålen på burk jag köper är inte billig kan jag säga...
Gott hjärta också :)
KRAM från Titti