söndag 5 maj 2019

Snö i början av maj....

Hej!
Då var det detta med vädret igen.
Det verkar vara svårt att få det så där lagom som man vill.
Nu tycker jag frosten är det tråkigaste.-4,9 inatt. Flera frostnätter denna veckan.
Snön är ju också ett kapitel för sig själv.
Iallafall är det vår.


Dagens promenad var solig.
Lite publik hade vi också neråt skogen.
Det är fint att se ungdjuren ute på bete.


En dag i veckan....


Så såg det ut på baksidan av huset


Småbjörkarna hängde över skogsvägen.
Det var som att gå under en lång port.


Innan de kallaste nätterna började häggen blomma.


...och pingstliljorna.


I växthuset.
På nätterna sätter jag in så mycket som går här.


En för mig, ny pelargon.
Inköpt på växtauktion.

Denna fina begonia köptes också på denna auktion.


Snart en blomma på en pelargonstickling som jag köpt för ett par månader sedan.

Då hoppas vi på frostfria nätter,
lite vårregn ,
och lite sol på det.

Ha det bra!
Margareta


5 kommentarer:

lisashus sa...

Vädret är verkligen växlande med både snö, regn, och nyss kom en hagelskur här. Det går väl an, bara inte dessa frostnätter! Nu när allt kommit så pass långt känns det lite ödesdigert med kölden.
Så fina blommor du har skaffat, och den pelargonen är jättevacker! Det känns ändå lite tveksamt att plantera ut saker ännu och sen vet man ju inte hur det blir med vatten i sommar. Så tänker jag. Blir det brist på vatten igen och bör man hålla sej lite snålt med växterna?
Nåja, potatisen och löken är redan satt och snart ska jag ändå så lite i min låda. Jag täcker ju alltid med väv, så det löser sej, värre med vattnet. Men nu är säkert dina tunnor också fyllda.
Nu hoppas vi på lite mildare väder!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Vi får se det som att det som händer nu gör sommaren bra. Vi glömmer att förr var det ofta minus i början av juni, de sk järnnätterna. De kanske bara kommit tidigare i år? Hoppas det. Förstår att du har det jobbigt med allt kånkande ut och in och allt överbredande. Nu hoppas vi att nästa vecka blir vändning!

Du har så fint överallt! Visst är det roligt med nya pelargoner!

Kramar från Eva-Mari

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Margareta. Vilka fina blommor, du har överallt,pelargonen var väldigt läcker. Är det en stampelargon. Jag bloggar inte så ofta numer, men har fått lite mer intresse i det igen. Vet inte om du kom i håg mig. Kram Zara.

blooming home and garden sa...

Hei! Her i Norge har vi også hatt snø i det siste, og det er altfor kaldt til å være i mai!
Så vakkert og hyggelig i din hage og drivhus.. Håper på varmere dager snart,

Klem, Ida

Rost och rädisor sa...

Ja, det var en chock med vinter i maj, men denna helgen går det inte att klaga på vädret. Perfekt jobbarväder och solstolväder i lä.
Allt gott
/Anette