söndag 17 september 2017

Pumpa o svamp o blommor.....

Hej!
Så var det söndagskväll igen.
Vart tar tiden vägen??
Svampen mår bra och blommorna blir lite tagna av regnet...
...men regnet behövs..
...lite solglimtar är det ändå....

Vid komposten,blommar krassen och den får sällskap av nakenfröpumpablad.


Den stora pumpan,visade jag i förra inlägget.
Här är den delad.


Av pumpan blev det mycke.
"Ostkaka",marmelad,soppa,pumpakärnor.....
...gott....


Och så hittade jag för första gången i mitt liv,trattkantareller hemma i skogen.


Nu är dom torkade och ligger fint i en glasburk.


Även löken är torkad och ansad.


Brytböna.
Några bönor hinner det inte bli,men blommorna är fina.


Morötter och rödbetor och mangold.


Någon typ av gräslök med vita blommor.



Äntligen har doftliljorna slagit ut.


Växthuset en kväll efter regnet.

Ha det bra!
Margareta



4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Igår var jag till Carl Larsson-gården i Sundborn och där fanns en kruka med doftliljor vid entrén. I vårt röda hus hade jag något år en doftlilja, en underbar höstblomma. Dina bilder ger samma känsla som CL-gårdens... så vackra!
Hoppas din syster piggnat till.

Njut av hösten!
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Vilken skördefest! Pumpan är ju jättestor och det blev mycket gott av den ser jag.
Jag har inte ätit pumpa så många gånger, men jag tror att jag tyckte om det i alla fall...
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

lisashus sa...

Vilka skördar med både pumpa och svamp! Är det alltså första gången du hittar trattisar? Fantastiskt! Jag hittar också och är så glad, för förra året blev det nästan inga alls! Tur att vi får regn nu efter all torka.
Härligt med alla blommor dom tar ny fart. Vilken vacker kompost du har!
En fin start på veckan önskar jag dej!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Vilken skördefest du har! Tomaterna blev det inte mycket med detta år...för lite sol misstänker jag. Sen alla dessa sniglar som gottat i sig allt i pallkragarna, trött jag blir...
Nåja, sol idag och det sätter fart på livsandarna :)
Höstkram från Titti