söndag 20 augusti 2017

Svamp och lite annat....

Hej!
Nu regnar det.
Det är väl jättebra....tänk om det kan öka grundvattnet..
Och svamparna trivs.

För ett par dagar sedan hittade jag så stora kantareller.
Det var länge sen sist.
denna var ca 10 cm i diameter och hade en fot på ca 15 cm.




Dessa växer under en rönn i trädgården .
Dom blir 15-20 cm i diameter.
Vet inte sorten.
Iallafall ska dom plockas och slängas före nästa gräsklippning,som borde bli imorgon.




En stor nakenfröpumpa,hänger på komposten.
Den måste jag nog plocka nu.


Australiensisk viol.
Övervintrar i lagårn.

Bara en gammaldags rosenpelargon...

Ulleterneller är tacksamma.

Penny lane


luktärtor vid rosenbågen 


en omblommande ros

...och så är det ju kräfttider och då passar en smörgåstårta
med kräftstjärtar och tomater och blommor.

Ha det bra!
Margareta


8 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder på vackra blommor! Idag måste svamparna trivas, det riktigt öser ner regn just nu.
Smörgåstårtan ser såå god ut!! Och så fin!
Kram
Maria

lisashus sa...

Så underbart med kantareller och vilken bjässe du hittade!
Så fina blommor och jag ser att du har en av mina favoriter - Australiensisk viol, Murgrönsviol kallar jag den, men jag älskar den och planterar den alltid i en ampel och den utvecklar enorma revor. Tänk, att du har övervintrat den! Jag försökte på torpet, men...nej, den ville inte alls. Hur gör du då? Klipper du ner den eller?

Härligt med lulktärtor som blommar och doftar förstås. Ser att du har både rosor och pumpa!
Så härligt med kräftstjärtar på smörgåstårtan!

Ljuvliga rosor har du också, den där Penny Lane - helt underbar!

Vi har också fått lite regn - äntligen! Det känns jätteskönt, efter all torka!
Kanske jag också ska ut och titta efter kantareller igen!

Kram
Lisa

karin e sa...

Vilken underbar smörgåstårta!
Du är kreativ även i köket!👍
Kram Karin o 🐶

Solstrimmor sa...

Denna vecka ska jag ut i skogen och se om det växt upp nya på mitt ställe. Tycker så mycket om dessa gulingar! Ja, släktingarna trattisar också! Gott för både kropp och själ.
Vackra bilder som vanligt från din trädgård. Och smörgåstårtan, mums! Du är allt en hejare på såna!!

Ha en fin vecka.
Kramar från Eva-Mari

Anne-Mari sa...

Åh, som jeg koser meg med å se på dine vakre bilder.Her har det endelig regnet endel, så i har vann i bekken igjen.Kantarellene har kommert, men det er lite mot andre år.
Håper du har det fint og nyter av sensommeren!
h.Anne-Mari

Erikslundsliv sa...

Härligt med stora kantareller och vilken fin smörgåstårta. Det vattnas i munnen!
Ha det bra!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Vackra blommor och så lite mums på det :) Alltid lika kul att kika in till dig...
Ha en skön helg nu!
Kram Titti

rotines sa...

replica bags in china 7a replica bags philippines replica bags sydney