lördag 22 april 2017

Kall,blåsig vecka efter påsk...

Hej!
Ingen vårvärme precis....ja,lite varmt i solen förstås,men iskalla nätter och halv storm...
Jag längtar efter de där fina ,ljumma vårdagarna och
lite vårregn.
Inget att göra åt,men längta kan man ju.

Ett vårtecken är att vi satt potatis idag,tillsammans med grannen.
Det är ju tidigt,men potatisen myllas ner djupt med maskinen.


...och här är ett tecken..
korna utanför trädgården.


..och här ...jag toppar luktärtorna.
Dom står i växthuset,och det verkar inte så tokigt.
Undrar hur länge det dröjer,innan man kan plantera ut dom??


De fina luktärtskotten,pryder köksbordet.
Har stått nästan en vecka nu.


I växthuset,blir det fint när utekrukorna sätts in varje kväll...varje kväll..varje kväll
Som sagt,jag vill ju inte ha någon nattfrost längre


Blommorna håller sig länge iallafall.
Detta blev en fin kombination.


Ute i landen,är det snustorrt,men en och annan söt blomma dyker upp.
Fylld blodört.


Med mössa och halsduk och handskar,så kan man plocka nässlor.
Det blev en riktigt god soppa häromdan.
Sen plockade jag lite till,som förvälldes,och in i frysen för kommande dagar.

Ha det så bra!
Margareta

6 kommentarer:

lisashus sa...

Ja, vackert är det men kylan och blåsandet gör en ju otålig när man ser hur allt är på gång! Ibland blir man nästan snuvad på våren och det blir blixtsnabbt sommar direkt!
Så ni har redan satt potatis? Jag har funderingar på att sätta idag.
Vilka härliga bilder du visar och att få se korna i hagen gör vårkänslan starkare. Tror vi har kosläpp om ett par veckor här.
Önskar dej en fortsatt skön helg.
Kram
Lisa

lisashus sa...

Ja, vackert är det men kylan och blåsandet gör en ju otålig när man ser hur allt är på gång! Ibland blir man nästan snuvad på våren och det blir blixtsnabbt sommar direkt!
Så ni har redan satt potatis? Jag har funderingar på att sätta idag.
Vilka härliga bilder du visar och att få se korna i hagen gör vårkänslan starkare. Tror vi har kosläpp om ett par veckor här.
Önskar dej en fortsatt skön helg.
Kram
Lisa

Erikslundsliv sa...

Åh, nässelsoppa brukar jag också göra! Än har vi inte så mycket nässlor, men de är på gång och då ska jag minsann plocka och koka soppa jag med.
Ha en fin dag!
Kram, Ann

Solstrimmor sa...

Nässelsoppa gillar jag men här är det lite tidigt än att plocka några. Förresten ska vi få 2 dm snö idag, grrr! Nu får det väl vara det sista? Jag vill greja på balkongen!!!

Ha det bra hos dig!
Kramar från Eva-Mari

Anonym sa...

Så fina bilder! Ja, nu längtar man efter lite mer vårvärme. Men det behövs också lite regn säger de vise.
Jag ska också ut på nässeljakt nu i veckan. De är bäst när de inte är för stora tycker jag. Och det är så gott och nyttigt med nässelsoppa. Riktig lyx!
Kram
Maria

Anne-Mari sa...

Hei, hei!
Nå er det lenge siden jeg har lest blogger.Koselig å lese og se fine bilder!
Det ser ut til at dere hadde en kjempefin Påske med masse god mat!
Og så mye fine blomster du har. Luktertene dine er jeg veldig imponert over.
Selv er jeg helt amatør, først i år har jeg lest om topping av plantene.
Jeg blir mer og mer hageintressert etter som jeg blir eldre og det er jo så morsomt å lære!
Ha fine dager og så håper vi varmen kommer snart!
Vh.Anne-Mari