söndag 18 oktober 2015

Mitt i oktober......lite av varje

Hej!
Då har vi passerat mitten av oktober.
Det är då någon gång,som flyttlasset går,med pelargoner.

Den gamla mjölkkärran är lastad..

...och flytten går från växthuset till lagårn.
Där blir det vintervila.
Många är alldeles för fina ,att ställa undan,men det finns inte plats inne i huset för allt.
...och frosten är ju pågång,så i växthuset kan dom inte vara kvar.
Jag har haft en frostvakt på,för säkerhets skull.

..här,en kärra med olivträden.
Ganska många stora oliver,har det blivit iår.

I verandan har jag så mycke som går.
Lavender Lad,tror jag denna heter.
En doftpelargon,,som jag vårdar ömt.

..närbild

Adiantum.


Lönnarna är gula




Den nya stenen har fått en höstplantering och en ljuslykta.
Lyktan köpte jag på Rusta igår.
Den tänds när mörkret faller på.Batterier i locket.
Det brann ganska bra,tycker jag.

Nu var vi inne i verandan igen..
...en sirlig begonia,som jag fick som ett litet skott i våras....

......jag tycker den är så fin med sina rosa blommor och röda själkar.

Önskar er alla en ny fin oktobervecka!
Margareta

3 kommentarer:

lisashus sa...

Åh, vilken vacker begonia! Har aldrig sett den förr! Så fin och skir!
Jisses, så många pelargoner du har och olivträd också!!! Tur att du har kärra att köra dem på! Så praktiskt! Skönt med en ladugård att förvara dem i under vintern! Här har också jobbats i trädgården idag, mest fixat med utemöblerna.
Så mycket som ska fixas innan det blir vinter! Inte lika kul som på våren!
Du har så mycket fint i dina fönster och den vildpelargonen var urläcker! Vilken härlig färg!
Ha det så gott och ha en fin start på veckan i morron!
Kramar
LIsa

Solstrimmor sa...

Höstfix är ju inte lika roligt som vårfix. Men ändå får du det att se roligt ut. Håller med Lisa, vilken vacker begonia! Kan du övervintra den tror du?

Ha det fortsatt härligt.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Åhhh så vackra höstbilder du visar...i helgen ska här eldas och klippas ner, pelargoner ska in och nu ska trädgården få vila. Lite sorgligt men helt naturligt!
Kram till dig,
Titti