söndag 27 juni 2021

Flädersaft och smultrontårta...

 Hej!

Det doftar och är sommar!

Sol och värme och torka.

Precis bakom växthuset har en fläderbuske satt sig.
Detta året har den många blommor.
Då får man passa på att göra saft.


Ca 40 blommor är plockade.


Här är uppkokt vatten med socker,hällt på blommorna.
Spannen står fortfarande i kylen.
Ska hällas upp på flaskor om ett par dagar.


Mest vita smultron till midsommartårtan.


Så blev den.
Nötbotten delad en gång och fylld med krossade jordgubbar och grädde.


Lagom varmt att sitta ute och äta denna sommartårta.
Pelargonen Astrid står på bordet.


vita pioner är så fina särskilt i skymning.


Vinröda pioner.


Denna rosa är nog allra finast.


Orkide.

Första blomman på  fresialökarna.


Första lilla luktärten.


SOMMAR

Ha det bra!
Margareta




2 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka ljuvliga sommarbilder och så många fina blommor du har! Pionerna är ju favorit hos mej, men ack, så kort tid de blommar, och särskilt i denna värme. Ser att du också har den ljusrosa - åh, så vacker den är!
Fläderblomssaft är ju ett måste under sommaren - så läskande och gott! Jag gör som du, men har även citroner i.
Den tårtan går verkligen inte av för hackor! Vilken smakbomb det måste ha varit! Oj, så god den ser ut och med vita smultron! Måste plocka av mina också - såg att de har kommit.
Ni hade alltså inte regn i midsommar. Jag åkte härifrån på midsommarafton och det ösregnade då och har visst fortsatt. Fick 26 mm på torpet, men där jag var - i Sörmland, där hade vi strålande sol och lagom varmt hela helgen.
Hoppas att det blir lite växlande väder i sommar.
Tack för tipset ang. dillen och min uppätna sallad. Säkert kan det vara myror, eller något annat under i från. Väldigt trist är det i alla fall. Har också sått om dillen, som verkar ta sej. Dill vill man ju ha, och frysa in om inte annat.
Önskar dej en härlig fortsatt sommar, med lagom av allt!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Så himla mycket vackert du har omkring dig. Har försökt med pioner men det vill sig inte hos mig. Blev intresserad av pelargonen Astrid, får se var man kan skaffa sig en sådan. Fläder har jag gott om men ingen mer än jag uppskattar fläderblomssaft här hemma, så gjorde en sats på jobbet(vare sig de ville eller ej?!). Ha en skön sommar .
Kram Outi