söndag 11 juli 2021

Sockerärtor och blommor....

Hej!

Nu får man börja att skörda.

Sockerärtorna är som godast.

Potatisen likaså.

En del växer bra,annat står still.....så finns det löss och myror och.....

Lite regn har det kommit,men jag önskar mycke mer.... 

Första plocket av sockerärt.


Fresia i kruka vid växthuset.
Fina blommor,men bladen blir gula.


Kom en stor blomstängel.
Vet inte vad detta är.Men fin var den.


Så kom det en vallmo i gruset.
Den var också fin.


Klematis vid skugghörnan.
Förra året strök den med,vid grästrimmning.
Detta året har mullvad/sork,skjutit högar omkring plantan.
Trodde kanske rötterna skadats.
Men nu blommar den iallafall.


Vidjehortensian Annabelle.
Jag har försökt att binda upp den iår.
Blomklasarna blir tunga.

Ha det bra!

Margareta



2 kommentarer:

lisashus sa...

Nu är det verkligen tid att skörda. Så härligt med sockerärter! Själv hinner jag knappt med allt som växer. Vi har haft som ett drivhus här, med både värme och regn om vartannat. Ganska lagom med regn faktiskt och man behöver inte vattna hysteriskt som tidigare somrar.
Hoppas att ni också får regn för det gör ju så mycket.
Vackra blommor du har och den där nya känner jag inte till heller.
Så vacker din hortensia är! Min vill inte växa alls.
Fortsätt njut av sommaren!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Det där fatet med sockerärter skulle jag inte ha nåt emot att ha! Inte egenodlad potatis heller! Så lycklig du är som kan börja skörda nu. Jag vet att det är mycket slit också men tur att du kan få lön för mödan.
Vi blev lovade både regn och åska i lördags... men pytt vad vi fick! Lite ynka regn på förmiddagen, sen sken solen igen. Här torkar kantarellerna bort och jag längtar i smyg till hösten. Man ska leva i nuet, jo jag vet.

Ha det gott och njut av dina skördar.
Kramar från Eva-Mari