söndag 23 augusti 2020

Skördetid....

Hej!

Värmen har dragit iväg som väl är. 

Nu är det mer normala temperaturer.

Regnskurar kommer också,vilket är efterlängtat.

I början på veckan,när jorden ännu var torr,
plockade jag upp löken.....


Sven hjälpte mig att putsa vitlöken.


Tomater plockas varje dag.


Gurkplantorna var så piniga för nån vecka sen. 
Tänkte dra upp dom,men så tog dom fart.
Nu är där flera fina gurkor.


Trots torka,så har kantarellerna trivts.


Gårdagens skörd


Afrikas blå lilja


Krasse.
Kålfjärilen har varit flitig och lagt ägg,så jag får plocka bort blad med ägg o larver.
Dom är glupska.


En dag blev det godaste kålpuddingen!
Det är lite sensommar/höst-mat.
...och så gott....


Ha det bra!
Margareta


4 kommentarer:

lisashus sa...

Visst är det härligt att värmen och torkan äntligen har släppt och att vi har fått lite regn! Vilken fantastisk skörd du har och så fin hjälpreda dessutom.
Tänk, att du har hittat kantareller! Jag har inte ens tittat efter för det har varit så torrt i skogen också, men snart blir det svampturer här också. Åh, så härligt det ser ut! Jag längtar verkligen!
Kålpudding som är såååå gott! Mums!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Den här tiden avundas jag alla som skördar sina grönsaker! Man har ju det nedärvt att spara inför vintern. Så mycket gott du har! Och kålpudding som är så gott... tack för inspirationen till veckomatsedeln, jag handlar i morgon!

Ha en fin sista augustivecka.
Kramar från Eva-Mari

Anne-Mari sa...

Så mye godt dere odler! Ja, det var godt at denne varmen slapp.Jeg trodde at Kantarellene hadde tørket bort, men det var masse fine Kantareller i skogen i går. Jeg har forvelt dem i dag og i morgen blir det kantarellpai til middag!
Fortsatt så blomstrer det mye her og det ser jeg at det gjør hos deg også.
Merker at høsten er på gang, men jeg håper på en mild og solrik høst!
Ha en fin siste augustuke!
Vh.Anne-Mari

HWIT BLOGG sa...

Vilken härlig skörd! Massor av godsaker! Ja visst är det en sann lycka att skörda egenodlat...
Regnet kom och gjorde nytta, äntligen!
Höstkram från Titti