söndag 22 mars 2020

Vårtecken

Hej!
Jag försöker tänka på och glädja mig åt vårtecken.
De är många nu. 
För ett par dagar sedan såg jag citronfjäril i skogen.
Men de har det kallt på nätterna.-8 inatt........Hoppas de klarar sig.
Har också plockat två fästingar på Stina.....de små krypen får gärna frysa ihjäl.
Såg trandans för nån dag sedan,på åkern bakom huset.
Koltrasten sjunger tillsammans med många andra.
....och så hittade jag vitsippor♥


Första lilla buketten.
så korta skaft ,men ändå utslagna blommor.


Luktvioler i köksträdgården.
De blommar nästan hela året.Vilka kämpar!


Pärlhyacint i kruka,som jag drivit upp själv.
Tycker nog den är ännu lite finare än de man köper....eller...


Krokusar som solar sig.


Köpt hem lite blommor till kyrkogården och krukor hemma.
Tänkte det är bäst att passa på ,medans man kan.
Får sätta dom i växthuset ,på nätterna,med filt över.
Så småningom blir dom härdade.


Dagens plockade grönkål.
Blir tillsammans med morot rostade i ugnen.
Det får bli tillbehör till laxen.


Förra lördagen sådde jag luktärtor.
Idag ser det ut såhär i krukorna.
Hoppfullt!


....och vårsockorna är färdiga.
Stickade efter en engelsk beskrivning.
Jag är urdålig på engelska,men med viss envishet och klurighet går det...
....och så finns det bra översättning på sticktermer på nätet.

Då får vi fortsätta att tänka oss för och vara försiktiga.
Ha det så bra det går!
Margareta

2 kommentarer:

lisashus sa...

Visst är vårtecknen många och skönt är det, mitt i allt annat elände. Så du har också plockat vitsippor! Vet inte om jag nånsin gjort det i mars, men våren är tidig, trots kylan, för usch, så kallt det är!
Så många fina blommor till gravarna, och det påminner mej också om att jag borde titta till dem och göra lite vårfint där.

Vilken vårigt, fina sockor du har stickat. Imponerande och så välstickat!

Ja, vi får väl pyssla med vårbruket bäst vi kan och hålla oss undan. Mycket trädgårdsarbete hos mej på torpet och det är väl tur det!
Ha det gott och njut av vårsolen!
Kramar
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Så många vackra vårtecken och så ett par snygga strumpor på det!
Kram o ha en skön helg :)
Titti