söndag 23 september 2018

Melon och ännu mer svamp och......

Hej!
Då har första höststormen dragit förbi.
Det blev inte så farligt här,men alltid oroligt när det pratas om storm.

Det pågår svampplockning.
Fått fina äpple.
Däremellan är det trädgård.Finns hur mycket som helst att göra ute nu.
Eller får man lägga sig på en lägre nivå....det gör jag.
Men en del får prioriteras.

Tidigt i somras,såg jag en ranka,som såg ut som squash....
Det var något som planterat sig själv.
Ett frö som funnits i kompostjorden,som jag lagt på.
Det blev en gul blomma och så var det ett runt fruktämne som började växa......
Till slut blev det en melon.


Häromdan delade jag den och nu är den uppäten.
Så god!!!!
Jag sparade några frön....får se om jag sätter dom till våren.
Men det går nog bäst med melon,när naturen själv får sköta om det.


Fick så fina äpplen av en vän i veckan.
Goda att äta som dom är och god äppelkaka har det blivit.
men så kom jag på äppelmarmelad.....det skulle nog vara gott..


Här är mitt egna recept.
Det blev en frisk,syrlig marmelad.


Den största Karl-Johan vi plockat.
Orensad vägde den 1/2 kg.
Inte en mask/larv.
Det blev en middagssoppa.


Här är torkade Karl-Johan.

I de små burkarna finns svampsalt.
Mixade ca 3 dl torkad svamp(mixerstav)
Blandade detta med ca 1 dl finkornigt medelhavssalt.
Tänkte att man kan använda det i köttfärsbiffar,såser.....mm..
Iallafall tar det inte mycket plats att förvara.

Utblommad skogsklematis lyser som silver i kvällssolen.


Sven vaktar!

Ha det bra!
Margareta

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Va skoj med melonen.
Ska prova receptet på äppelmarmelad.
Tack! Ha en fin vecka.
Kram Kia

lisashus sa...

Det verkar var en otroligt skördehöst i år! Tänk, att du fick en melon, alldeles av sej självt! Det ser riktigt smarrig ut! Äppelmarmelad har jag aldrig gjort, men den verkar ju god, särskilt som det är så mycket äpplen att ta hand om.
Den KarlJohansvampen var inte dålig! Oj, så stor! HÄrligt när svampen börjar komma. Har också plockat lite KarlJohan, men trattisarna verkar vilja vänta, de är för små ännu här.
Du verkar ju kunna ta reda på så mycket och hittar på så fina saker, som saltet här! Torkat KarlJóhan har jag inte heller gjort, men kanske ska prova det också. Så himla gott!
Vilken fin liten Sven som vaktar!
Ha en fin start på veckan!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Du blir rikt belönad för dina omsorger av alla växterna i din trädgård. Till och med en extrabonus i melonform!

Ha det fortsatt fint!
Kramar från Eva-Mari