söndag 22 juli 2018

Utflykt till Håkesgård

Hej!
Vädret hoppar jag över idag........

Igår blev det en liten utflykt till Håkesgård i Halland för en trädgårdstitt/upplevelse.
Jag har visat bilder härifrån innan.
En trädgård ändras ju efter årstid,så det man ser blir som nytt varje gång.
Vissa platser tilltalar en mer än andra.Detta är en sådan plats.

Myrtenbord


Mårbackapelargoner planterade i stora korgar.


En av många sittplatser.


Ett stort träd med hängande frukter.
Kan det vara johannesbröd?Glömde fråga.


Detta tror jag är lejongapsranka.


En stor odling av köksväxter,sommarblommor och dalior mm

Dahliorna hade precis börjat blomma


Mysigt  växthus


Fina krukplanteringar överallt.
I den stora tunnan är planterat Basilika Yemenite 

Ampeltomater och klöver

Så vacker plantering i gammalt trätråg.

Gofika.
Kaffe med havretosca smakade finfint.

uppdukat bord om man ville sitta inne.


Titta på detta vind/insynsskydd!!!
Gamla hässjepålar som är så fint.

Det var torrt även här,men på denna gård är lerjord
och lummigt och delvis tillgång till vatten att vattna med.
Så man upplever grönskan och inte det nervissnade.

Nästa gång denna trädgård är öppen är slutet av sept.

Ha det så bra det går i värme och torka!
Margareta

1 kommentar:

lisashus sa...

Så härligt att ibland göra utflykter och bli lite inspirerad och kanske stifta bekantskap med lite andra växter än de man redan har. Det ser verkligen fint ut och verkar inte vara så torrt. Även jag har lerjord, men det har inte hindrat torkan hos mej. Ångrar att jag inte täckodlade i år. Kanske hade jag inte blivit lika drabbad då.Nåja kul med lite miljöombyte ibland. Trevligt också att kunna fika på stället. Ja,vi får försöka härda ut även denna vecka som tydligen kommer att slå värmerekord!
Svettiga hälsningar från
Lisa