söndag 23 oktober 2022

Calamondin blev marmelad

Hej!

I denna veckan kom den riktigt kalla natten.

-5 grader.

Denna frosten gick hårt åt blommorna. 

Även löven på träden föll ganska mycket dagen efter.

Men det finns fortfarande mycket löv kvar,både på träden och marken.


Dagen innan den kalla natten,plockade jag av de mogna citrusfrukterna på calamondinen.
Sen fick växten flytta in till lagårn.


Det blev en liten skål med frukter.
Frukterna är mycket syrliga.Skalet är dock lite sött.
Jag skar i mindre bitar och tillsatte syltsocker och lite vatten.
Kokade 15 min.Sen var det marmelad.


Det blev tre små burkar med marmelad.
Syrlig och god.


Förra helgen plockade jag trattkantareller.
De är nu torkade och förvaras i burk i skafferiet.


Den sista dahliabuketten för detta året.Den plockades innan frosten.


Troligen de sista ringblommorna.


HÖST.



Ha det bra!
Margareta












4 kommentarer:

lisashus sa...

Nu är det verkligen höst! Vilken tur att du hann plocka bären och göra marmelad. Den här tiden gäller det att ha koll på temperaturen för det går snabbt! Frost har även vi haft, men ganska lindrigt ännu.
Tänk, att du har hittat trattisar! Här är det dåligt i år, det har väl varit för torrt, men hoppas att regnet nu gör nytta för svampen.
Hösten är verkligen härlig och alla årstider har ju sin tjusning!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Lite sorgligt känns det att allt är över för i år. Men vi får se det från den ljusa sidan och nu är det vila som gäller, både för naturen och oss. Snart är det advent! Det ser vi fram emot, eller hur?

Ha det gott i din del av tillvaron.
Kramar från Eva-Mari

Anonym sa...

Vilka härliga höstbilder,när vi snart går in i vintertiden,nu har jag bara höstaster kvar i rabatten,men är så nöjd med att jag plockat 4 lit tranbär förra vackan,det är så gott att äta på youghurten o nyttiga ska dom fina röda bären vara också.Ha det bra/Barbro

HWIT BLOGG sa...

Ja nu är det höst! Klockan omställd och kvällarna blir allt mörkare...puh! Men mysigt också. Trädgården får gå i vila nu, jag med :)
Kram Titti