söndag 11 april 2021

Ingen vårvärme precis...

Hej!

Just nu snöar det rejält .

Det är nog bra med nederbörd.

Snart så kommer  vårvärmen.....man kan ju alltid hoppas iallafall.


Vitsippsrutan blommar.
Så späd,men har klarat kalla,frostiga nätter.


De gula hyacinterna står utanför ytterdörren.
Doftar så gott och färgen är så fin.


En Afrikas blå lilja hade stort behov av omplantering.
Det gick inte att vattna den,för den hade liksom höjt sig i krukan.
Jättetung var den.
Jag hittade en grå plastkruka som var större,både i omkrets och höjd.
Trodde att jag bara hade att lyfta ur plantan från den fina lerkrukan.
Men så var det icke. Efter många försök med gummiklubba och kniv,gav jag upp.
Med klubban i högsta hugg....krasch.
Tala om rötter....och den fina krukan blev till skärvor.
Nu har växten fått lite ny jord och plats för sina rötter.


Mina kompisar därute.


Rosa bladkaktus.


Rosenkaktusen har börjat blomma.
Små söta blommor.


"Torskingepelargonen" blommar i verandan.


...och titta här.
Efter dryga två månader kommer det lite jätteverbena.
Jag var färdig att slänga krukan,men då såg jag ett par små,små blad.
Nu är där många.

Ha det så bra det går!
Margareta






2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Fyyy inte mer snö nu...ja det råder verkligen aprilväder! Var är våren??? Vilken växtkraft hos din lilja och de där gula hyacinterna är såååå fina i färgen!
Ja så var det söndag igen...
Kram från Titti

lisashus sa...

Så härligt ändå när det växer och gror, trots kyla, blåst och snö! Din kaktus är verkligen helt underbar, likaså den rara vitsippsrutan! Gula hyacinter - så otroligt läckra de är!
Det är bara att vänta ut aprils nyckfullhet och veta att där framme hägrar MAJ!
kram
Lisa