söndag 26 juli 2020

Blåbär,örtsalt....

Hej!
Det finns mycket att skörda,
såväl i skog som trädgård.
Helregn någon dag gör att det växer bra.
Förstås är det inte allt som lyckas,men en del.
I skogen finns det iallafall både blåbär och svamp.


Några liter blåbär plockade jag i veckan.
Det tar lite längre tid att plocka bara med handen,
men det blir nästan inget skräp,så det är väl värt.


Årets örtsalt är tillverkat.
Allt utom saltet är från trädgården.


Örterna är hackade.
Vitlöksklyftorna tog jag på mandolinen.Tunnast.
In i ugnen på 50 grader ca 8-10 tim.
Rör nån gång under tiden.
Låter sedan plåten stå i ugnen över natten.


Torrt.


Mixar i matberedaren med knivarna.
Först kör jag örterna några sekunder och sen tillsammans med saltet.


Här var det paketerat och klart.
Saltet jag använder är finkornigt salt från medelhavet.
Örtsaltet är gott till det mesta,men allra bäst till kokt ägg.


En hel del hallon på plantan i trätunnan.


Krasse.


Lilja från en lök,som inhandlades på Lidl i våras.



Fruntimmersveckan har bjudit på kladdkaka på
självaste Margaretadagen.


Tittut säger Sven .

Ha det bra denna sista julivecka!
Margareta


1 kommentar:

lisashus sa...

Så härligt med egen skörd både från trädgården och skogen. Jag antar att ni fått mera regn än vi, för här hoppar det över eller kommer småskvättar om det kommer något alls. Så trist med denna torka!
Dessto härligare att se dina skördar här. Vilket gott örtsalt det verkar vara och så fint förpackat. Tackar för tipset!
Hallon i kruka kanske jag skulle satsa på istället för mitt tynande hallonland. Det ser verkligen läckert ut med alla hallon!
Vilken härlig margaretatårta! Alltid roligt att få fira.
Här hoppas jag på regn, som vanligt, för nu har det mulnat lite.
Kram
Lisa