söndag 26 april 2020

Sippor och murklor och...

Hej!
Det grönskar.
Inte längesedan det var översvämning,nu är det torrt!
Lite vårregn önskas!!!!!


Dubbla vitsippor och svavelsippor är som finsat nu.


Anemone nemorosa Vestal.


Blå presidentsippa.


En fin Narciss i kruka,utanför växthuset.


Thalia Narciss i landet utanför uthuset.
De var först gulaktiga och sen blev de vita.


Rosenkaktusen har börjat blomma.


Lille Sven har hittat en ny sovplats i växthuset.
En låda som står på kant i fönstret.
Här har han stöd för både huvud,rygg och svans.
På bordet har han en egen dyna,men där är inte speciellt bra att ligga.


De flesta gamla pelargoner har flyttat ut till växthuset.


På dagens morgonpromenad,såg vi de första murklorna.
Ingen plockning,men ändå lite kul att se dom.


....och så kan man hälsa på ungdjur under promenaden.


De stora lönnarna blommar nu.
Bilden är från tidigare i veckan.


Dagens köksbordsbukett består av styvmorsvioler.

Ha det så bra det går!
Margareta


4 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka ljuvliga bilder du visar! Ja, visst är det en helt fantastisk tid nu. Så många olika sippor du har, flera har jag aldrig hört talas om.
Katter hittar alltid sina egna sovställen, hur tokigt det än kan verka för oss. Så typiskt!

Nu önskar jag regn! Väldigt torrt är det just nu efter all sol och blåst.
Fin söndag till dej!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Om man bortser från omständigheterna är det gott att leva nu! Du har ett härligt växthus! Kul med så många olika sippor... vårens budbärare.

Må gott.
Kramar från Eva-Mari

Anne-Mari sa...

Så mange forskjellige,fine Anemoner du har! En herlig tid nå med alt av vekster og blomster. Tror ikke jeg hadde klart meg denne tiden uten alle gjøremål med vekster, sådd og utepyssel.Det får meg til å slippe alle urolige tanker!
Nå får vi håpe på en hel del regn, det er altfor tørt både i naturen og hagen.
Ønsker deg en fin siste Apriluke og start på Mai måned!
Vh.Anne-Mari

Evas Pyssel sa...

Nu blir jag jätteförvånad . Jag har aldrig hört talas om svavelsippor och presidentsippa. Var kommer de ifrån ? Vi har ju gulsippor i vår trädgård, men de har hamnat där med lite hjälp. Hoppas du vill berätta.
Blommor var en stor del av min barndom . Min mamma och jag hade våra "ställen" och hon lärde mig vad alla blommor heter. Det sitter i. Jag har lagt ner mycket "krut" på att lära mina lågstadieelever samma. Vi gjorde bl.a. var sin
liten flora med pressade vanliga blommor.
Jag ser i ditt växthus att dina tomatplantor är stora och fina. Mina står i vårt uterum ännu. Det har varit kalla nätter här. Men snart ska de ut. Du kanske har värme i ditt växthus ?
Ha det fint önskar Eva