söndag 22 december 2019

Fjärde söndagen i Advent

Hej!
Så var det fjärde ljuset tänt.
Vintersolståndet.
Solen visade sig en stund här på förmiddagen.
Ljuset kommer tillbaka.

Dagens köksbord.


En hörna i köket med granris och mossiga kvistar.
....och nån solstrimma..


Fåglarna i riset är jättegamla,men fortfarande fina.
Tror dom köptes en gång på hemslöjden i Jönköping.


På tal om fåglar,så är det översvämning norr ut i byn.
När vi gick där igår så fanns där 16 svanar i den nya "sjön"


På soffan en fin hund.
I fåtöljen ett fint skinn.
Var på Vadet gård i Torskinge och handlade igår.
Jättefina skinn med glans och lockar!
Hon har öppet nån timme idag och imorgon om någon behöver ett varmt fårskinn till jul.
Fårskinn kan man inte få för många av.


När amaryllisen blommat över,men det är ändå svårt att slänga blommorna,
kan man sätta ner kvistarna/blommorna ute i riset.
Ett nytt liv......


Igår satte jag en fin julros på graven.
Så blev det julfint där.


En fådd amaryllis.
Jättefin färg....och så kommer den från Zetas...bara det.


I andra fönstret står amaryllisen, som jag köpte lökarna i Huseby.
Där är sju stänglar. 
Så visst är jag nöjd med det köpet.


Idag har jag varit ute och plockat svartkål.
Den ska tillagas till middag,som tillbehör till lax.


Så gick jag en liten runda i trädgården.
Höstkrokusen blommade igen. 
Där var blommor för flera veckor sen,men så blev det ju några riktigt kalla nätter.
Då vek den sig....men nu har nya blommor kommit.


Den sedvanliga tallkransen på en gammeldörr.

Önskar Er alla en riktigt
GOD JUL!

Margareta

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Åh, så mycket fint! Tallkransen är vackrast!!

God jul till dig och de dina!
Julkramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Du har det så vackert och nu är det bara snön som fattas för att få till den perfekta julstämningen.
Här har vi i alla fall sett blå himmel idag och ljuset vänder ju idag, det känns bra!
En riktigt god jul önskar jag dej!
Kramar
Lisa

Kia sa...

Så julfint du har det :)
Köpte ett sårskinn till min son förra året. Ett långhårigt. Så härligt att sitta eller ligga på.
Märktes att dagen var lite ljusare.
GOD JUL!
Kia