söndag 29 september 2019

Potatisplock och Öland och höst

Hej!
Hösten gör sig allt mer påmind.
Lönnlöven har börjat falla de senaste dagarna.
Inte så mycke höstfärger än.

Denna veckan har gått väldigt fort.
De vanliga göromålen och lite extra.


I onsdags var det stora potatisupptagardagen.
Här syns en del av potatisen.
Några av dessa korgar står nu i vår källare.
Det blev god skörd.
Potatisen är förskonade från både konstgödsel och besprutning.


Så blev det en dag till Öland.
Hur mycke som helst att besöka.
Detta är Paradisverkstan.
 Mycke fin keramik och en del textil.


Detta är hos Maria Malmström Stora Frö.
En keramiker som tillverkar så vackra ting.
Favoriter!!!!

Koppar/muggar .....


Denna bild är från Bläsinge.
En konstnär som målar vackra tavlor,men är även trädgårdskonstnär..
Hon heter Jeanette Björkman.Atelje Himlavid.
På Instagram heter hon himlavid.
Där finns mycke fint att se.


Kanhända att jag köpta några koppar hos Maria.
Koppen har en liten fot och ett vackert öra.
Den är så användarvänlig....
....och kaffet blir ännu godare.


Denna fina krans köpte jag i Bläsinge.


Lite pumpor köpte jag också längs vägen.
Pyntade lite på bordet vid ingången.


Nu har de gröna tomaterna blivit chutney.
Gott!


Många fina färger vid uteplatsen


Skogsklematisen tar för sig.
Jag tycker den är fin så här efter blomning också.
Ett silverliknande skimmer.



Och så ett litet tips om än sent.
Denna veckan på Lidl fanns fina kakburkar med goda mördegskex.

Ha en bra höstvecka!
Margareta

4 kommentarer:

lisashus sa...

Tusen tack för rar kommentar hos mej!

Åh, du har varit på Öland! Så mycket fint där kan jag tro. Vacker keramik och konst och trädgårdskonst. Hörde folk jag känner som skulle dit. Blir alltid lite avundsjuk. Här hade vi kulturnatt i lördags med en uppsjö av aktiviteter som vanligt!
Vilken jättesöt kopp!
En jätteskörd av potatis vill jag lova! Oj, så underbart att ha i vinter!
Färgerna skiftar verkligen nu och man får njuta innan löven faller.
Kramar
Lisa

Bettys beundran sa...

Så fint du bor och såååå mycket potatis. Det måste täcka potatisbehovet för lång tid. Öland är rikt på hantverk, jag föredrar de små konsthantverkarna som öppnar upp sina verkstäder för oss.

yanmaneee sa...

balenciaga shoes
golden goose sneakers
nike air max 270
retro jordans
air jordan
kd 12
vapormax
adidas yeezy boost
yeezy boost
kd 12 shoes

Unknown sa...

recommended you read designer replica luggage this hyperlink replica louis vuitton This Site 7a replica bags wholesale