söndag 4 augusti 2019

Bondböna,gråärt,svartkål och mina finaste pelargoner

Hej!
Äntligen kom det lite regn.
En störtskur igår gav 10 mm och sen har det kommit lite till.
Allt regn är välkommet.


Bondbönorna är plockade.
En av de äldsta bönorna som finns.

Här är bönan skalad.
Det är som ett terapiarbete att skala bondbönor.
Sen förvällde jag dom och la dom i frysen.


Även gråärten är avplockad. Satte fem ärtor.
Det blev ganska många baljor.

Gråärten är den äldsta av ärtor.
Kulturarv kanske.
Riktigt god ärta.
Den kokte jag ca 45 minuter.
Även den i frysen. God att ha i sallad.


Svartkålen fick lufta sig,när jag bytte fiberduk.
Bäst att ha den under duk.
Gräddstuvad svartkål  är verkligen gott.


En gammal röd  rosenpelargon.


Som fina rosenbuketter.
Den skräpar inte och blommorna håller länge.
Den trivs i växthuset.


En rosa rosenpelargon.
Det är en nyare sort,men så blomrik och fin.
Köpte den som stickling på Trädgårdsfesten i Sofiero förra året.


Varje blomklase är som en bukett här också.
Trivs också i växthuset.
Det gör jag också,när det är lagom varmt.

Ha det gott alla!
Margareta


3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Härliga bönor, tycker så mycket om baljväxter. Du har verkligen lyckats! Och vilken kål! Som man sår får man skörda... det passar hos dig!

Må så gott!
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Så härligt med bönor och kål! Vilka skördar du får! Gråärt har jag hört talas om - den låter spännande!
Din rosenpelargon är verkligen ljuvlig!

Vilken lycka att få lite regn! Här är fortfarande torrt! De talar om regn, men det verkar aldrig hitta hit. Små skvättar bara som knappt fuktar marken.
Jag hoppas ju hela tiden, för nu är det riktigt torrt här.
Ha det fint!
Kram
Lisa

taystea sa...

best replica bags online best replica bags online high quality designer replica