söndag 7 juli 2019

Växthuset och lagårdsrosor

Hej!
Vädermässigt har det varit en ganska bra vecka .
Med både regn och svalka och sol.
Blåsigt ibland förstås.Det gäller att binda upp och stötta sina växter.

När det regnar kan man pyssla om växthuslivet.
Där finns också alltid något som behöver ansas,bindas upp,toppas...


De första tomaterna mognar.
Sungold...så söt och god


Stora fina klasar av någon annan körsbärstomat.


Detta är vinbärstomat.Många pyttesmå tomater.


Busktomaten Wilma står i stora lerkrukor.


Här syns Malabarspenaten,som slingrar sig upp i taket.
Den har en otrolig växtkraft,när den väl sätter igång.


Viloplats för folk och katt.


Jag sitter gärna i korgstolen på kvällen.
Blyblomman växer.




Den engelska pelargonen,som jag köpte på växtauktion i våras.
Det var en moderplanta,som då hade några blommor i toppen.
Så vissnade dom och nya knoppar bildades.
Det blev så mycket blommor,så en grov gren knäcktes av tyngden,
men det finns ju många blommor kvar.


Här är lagårdsrosorna.
De trivs där,vid söderväggen,trots blåst.


New Dawn.


Flammentanz.

Ha en bra sommarvecka!
Margareta

3 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka fantastiska rosor du du har! Det verkar vara ett rosår i år, det blommar överallt vill jag lova och man kan verkligen få se en prakt av rosor som man aldrig sett förr, i alla fall inte jag, under mitt senaste besök som jag visar i senaste blogginlägget!

Jag tycker också det är skönt med lite växlande väder, även om blåsten är jobbig förstås, men lite regn då och då är välkommet!

Så fantastiskt många tomater du får och flera sorter dessutom! Så underbart det måste vara med ett växthus där du kan börja tidigt med växterna. Härligt med sittplats också!
Njut vidare av sommaren!
Kram
Lisa

karin e sa...

Så underbart med alla tomaterna.
Otroligt vackra rosor.
Kram Karin

Solstrimmor sa...

Vilken rosenprakt! Ja, du har mycket att glädjas åt. Lön för mödan kan man också kalla det. Jag vet att du arbetar för allt det vackra också!

Ha det fortsatt fint.
Kramar från Eva-Mari