söndag 28 april 2019

Vårregn.....

Hej!
Tänk så efterlängtat regnet kan vara.
Efter många ovanligt varma och blåsiga dagar längtar allt efter regn,
både vi människor och växter och djur.

Ektunnan blir inte fylld ända upp ännu.
Den har torkat ihop lite,eftersom jag missade fylla den ända upp med vatten,när jag satte ut den.
Den har iallafall fått en omgång behandlande olja.


Plommonträdet har varit helt fyllt med blommor.
Lite surr har man hört,men när blomningen är så tidig,så är inte alla insekter vakna.


Vitt mot blå himmel.


En dag i veckan fick jag se att sparrisen redan tittade upp.


Idag har jag plockat de första.


Tomaterna väntar på att flytta över till odlingsbäddarna.
Jag tog bort gammal jord där igår.
Fyllde sen på med både brunnen hästgödsel,kogödsel och plantjord.
Hoppas det blir bra.


Ett besök på Klockaregårdens handelsträdgård blev det i veckan.
Där är ju så fint.
Här ett bord med pelargonsticklingar från Odensjö.
Någon fick allt följa med mig hem.
Även några perenner.
Sen hämtade jag en beställd sak,som jag får visa sedan......

Odensjö Felicia

Odensjö Lovisa

En fin vårplanta som jag köpt tidigare i vår.
Grusviva.


Igår blev potatisen satt.
Den "stora"sättningen tillsammans med grannen.
Jag ska sätta några tidiga potatisar i mitt köksland.
Det känns som det är mycket som kan göras nu efter lite regn.

Önskar er alla en fin vecka!
Margareta

3 kommentarer:

lisashus sa...

Så underbart med regn, även om det inte blir så mycket. Där jag var igår (södra delen av länet) kom en riktig störtskur, säkert fick du en del av den. Här hemma har inte kommit en droppe, men jag hoppas innerligt!
Oj, så allt växer nu och det är bara vatten som saknas.
Plantshoparna dignar verkligen av allt vackert också, jag vågar knappt åka dit, för det är så mycket som lockar och det känns lite tidigt ännu och ännu mera att vattna, tänker jag som har tomma vattentunnor.
Nu hoppas vi på mera regn!
kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Tänk att det är regn vi längtar efter! Här har inte kommit en enda droppe. Över sista april-första maj brukar det alltid vara ruskväder, tom snö... men i år verkar det bli varmt och sol. Eldningsförbudet gör att allt ställs in. Vad är vi på väg? Måtte det inte bli en till torksommar! Nej, nu ser vi fram mot en alldeles svensk lagomsommar!

Ha det gott med nässelsoppa och nyskördad sparris.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Ja fick några droppar här på ön också! Äntligen! Den där grusvivan var ju helt underbar :)
Önskar dig en skön fredag och mysig helg...
Kram Titti