söndag 21 oktober 2018

Pelargonflytten.....

Hej!
Höstarbete pågår.
När man har två stora lönnar och en del andra träd i sin närhet,
så gäller det att hålla undan lövet.
Jag låter mindre löv göra nytta på landen och varhelst dom hamnar.
Men de stora lönnlöven .......en del klipps sönder med gräsklipparen.
Har kört nästan varje dag,några rundor.
En del får räfsas bort.
En del får blåsa omkring bäst dom vill.

Vitlöken har jag satt i veckan.
De få morötter och rödbetor som var kvar i jorden är också inbärgade.
Mangolden,som var kvar,smaskade rådjuren i sig.
Grönkålen står kvar ännu.....undrar om rådjuren hittar den också.



Pelargonerna har flyttat från växthuset till lagårn.
Det kändes som dom fick det bättre där.
En del blommar fint ännu.


Trattkantareller.


En lejongapsranka började blomma först nu.
Den har också fått flytta in i lagårn.


Ibland tar jag fram stickorna.
Det möstrade är en halstub. Den har jag stickat på länge,men nu blev den färdig.
Av garnet som var kvar stickade jag en mössa efter ett gammalt mönster.
Det blev ganska bra.

Ha det bra !
Margareta

3 kommentarer:

lisashus sa...

Så härligt att ha en lagård till vinterförvaringen! Så rådjuren har varit framme hos dej också och de gillar tydligen Mangold. Hos mej betade de från min odlingslåda i sommartorkan. Det låter härligt med egna rotfrukter! Själv har jag dragit ner på odladet -så knepigt när man inte har tillräckligt med vatten om det blir torka. Så fint du har stickat! Det kommer säkert väl till pass nu när det blir kyligare. Ja, lönnlöven blir ju väldigt många och stora är de ju. Smart att klippa sönder dem. Ja, en del bestyr är det allt innan vintern slår till. Idag blåser säkert de sista löven ner -oj, så det blåser här.
Håll i hatten och ha en fin start på veckan!
Kram
Lisa

Unknown sa...

Hej!
Va tur för rådjuren att du odlat mangold :)
Så fin mössa du ha sticka och även halstuben. Härliga färger.
Ha en fortsatt bra vecka.
Kram kia

Solstrimmor sa...

Det är mycket att stå i under hösten för alla odlare. Kul när resultatet blir så bra. Fint möss-set! Jag har köpt mig en basker, tycker de är så söta i dem i Vår tid är nu. Kul att Syskonstjärnorna tagit sig. Mina har inte blommat som de brukar, kanske har det varit för varmt på fönsterbrädorna? Vill berätta att dina chilisar som döttrarna odlat har gett mycket frukt. Så nu har jag så jag klarar mig!

Må gott!
Kramar från Eva-Mari