söndag 29 januari 2017

Frö och surkål och fynd...

Hej!
Tänk att januari är snart slut....
...och jag tycker att detta årets första månad gått så fort....också.
Visst är det grått och mörkt,men ändå märks det att dagarna länger sig.
I början på veckan tog jag fram lite fröpåsar...
Det var speciellt jätteverbenan,jag tänkte på. 
Så nu är dessa frön satta och så blev det chili och basilika och pak choi....

..hoppfullt..


En gång för länge sen, gjorde vi surkål...men det blev inget bra.
Nu har vi försökt igen.

...finhackad vitkål och salt..


...allt nerpackat i denna kruka..
Man får pressa kålen med händerna, så att saft bildas.
Denna kruka får nu stå i lite olika temperaturer några veckor.
Sen har man nyttig surkål..kanske...
Spännande iallafall.


Jag gjorde ett fint fynd på Erikshjälpen häromdan.
En gammal träskål.
Och då blev jag så glad, så jag köpte en fin orkide...
..så kan det gå.


Just nu står dessa finheter tillsammans,
men jag har tänk ha skålen,någon annanstans.

...och så gjorde vi en liten ommöblering där uppe...
Den gamla soffan fick flytta in på köket
och sängen som stod här innan,fick flytta in i rummet.
Det blev bra.


Den fina gamla järnspisen,som vi har uppe,där det varit kök en gång.
Spisen går bra att elda i.


I detta rummet hamnade sängen.
Lite tungt och trångt,att flytta sängar,men resultatet  blev bra.

Ha det så gott!!
Margareta


7 kommentarer:

Anne-Mari sa...

Idag har det snødd her, men det regnet bort senere.Jeg lengter etter våren så jeg har sådd litt jeg også. To krukker med 3cm store paprikaplanter har det blitt, og idag sådde jeg Blodbeger. Spennende med surkålen du har laget!
Treskålen er i min smak og den vakre orkideen. Håper vi snart får solfyldte dager!
Vh.Anne-Mari

lisashus sa...

Åh, så mycket fint i Januari -både surkål, ny orkidé och vackert loppisfynd! Sen har du sått frön också! Det känns hoppfullt i denna månad som jag alltid tycker är seg och långsam. Visst ser man ändå att ljuset är på väg tillbaka, så fantastiskt skönt! Önskar dej en fin start på veckan! Kram
Lisa

lisashus sa...

Åh, så mycket fint i Januari -både surkål, ny orkidé och vackert loppisfynd! Sen har du sått frön också! Det känns hoppfullt i denna månad som jag alltid tycker är seg och långsam. Visst ser man ändå att ljuset är på väg tillbaka, så fantastiskt skönt! Önskar dej en fin start på veckan! Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Surkål har jag aldrig gjort, kan inte komma på att jag ätit den ens! Har aldrig funnits vare sig hos mor eller mormor. Ser avancerat ut och måste vara en läckerhet efter allt jobb. Hoppas det lyckas!

Nu träder vi in i februari och vinterns värsta månad är äntligen över. Så skönt när man ser ljuset återvänder både morgon och eftermiddag.
Kul att ha rum att möblera om i! Jag tycker mycket om din höga bokhylla! Och vilket fint fynd du gjorde på Erikshjälpen!

Ha en härlig måndag!
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Fin skål du fyndat! Kul med lite ommöblering ibland. Det förnyar på ett snabbt sätt.
Spännande med surkålen, hoppas att ni lyckas!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Surkål ja! En "ny" bekantskap för mig men ack så gott det är! Till lax, till korv...
Den öländska surkålen är helt suverän, köper alltid några burkar när jag är på ön. Kanske man skulle testa att göra själv! Bra tips!
Fin skål du hittade också, kul att fynda ibland.
Ha en fin dag, kram från Titti

thulannguyen sa...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.