söndag 16 oktober 2016

Pelargonflytt och lite skörd....

Hej!
Visst har det blivit höstlikt.
Kalla vindar,mycke färgglada löv,
Mycke som ska ställas undan i växtriket.....
...historien upprepar sig år efter år och det är ju fint med dessa årstider...


Mjölkkärran är lastad med pelargoner.
Resan går från växthuset till lagårn.

..många är fortfarande fina...
men dom får fortsätta blomma därute.
Nu är växthuset i stort sett tömt,på levande material.


Citronträdet har fått flytta in på glasverandan.
En gul frukt och många gröna....

En del grönsaksfröer  grodde dåligt iår,men det blev lite iallafall.
Polkabetor och avlånga rödbetor.

Morötterna kom aldrig igång,det var för torrt...
....men några var riktiga kämpar,så det blev lite där också...

...dessa röda morötter var granna...


Alla tomaterna ,paprikan,chilin är också plockade förstås.
Det blev en del gröna tomater,så istället för att låta dom ligga och mogna,
gjorde jag en sats chutney till.
Det är jättegott till kött eller ost eller...
Jag har tomater,chili,vitlök,citron ,kryddor,vinäger,honung,råsocker...


Vet ej vad paprikan heter,men den är mild och god och användbar till mycke.


Titta här vad vi hittade,för ett par dagar sen...
Ganska lång kantarellsäsong.

Ha det bra!
Margareta


3 kommentarer:

lisashus sa...

Så härliga bilder du visar, med både blomprakt och skördrar! Du har även hittat kantareller!!! Fantastiskt! Trodde svamptiden var över, om den ens hade börjat i årets torka!
Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Jisses, vilka skördar du fått! Den runda chilin ser spännande ut, bra med en sort som man vet är mildare. Och kantareller! Jag var till skogen igår (höll på att frysa ihjäl i isvindarna) och plockade tallris till balkongen men inte såg jag några kantareller fastän jag gick till mina ställen. Lyckliga du som har vinterförvaring till alla dina växter!

Ha en fin vecka.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Härliga "måste-göra" saker hos dig...ja jag måste få in mina pelargoner snart och får ner mina vårlökar också men detta grådask till väder gör att man inte ens vill gå ut :)
Såå fina bilder också...
Höstkram från Titti