söndag 17 april 2016

En vecka i april...

Hej!
En vecka går fort.Aprilveckorna går jättefort....
Idag var det ruskväder,men det har ju varit fina dagar också.
I början på veckan stod jag ute på gårdsplanen och målade bräder i solskenet.
Sen har jag jobbat på mitt gamla jobb en dag..
Här kommer lite från veckan som gått:

Nässlorna är ju jättefina nu. 
Det blev nässelsoppa och därtill Ellas fina ägg.
Måste ut och plocka mer nässlor....


En kväll hade vi besök...
...då bjöd vi på smörgåstårta .
Även brödet var hembakat denna gång.
Vårblommor i mitten.


När vi satt och åt vår smörgåstårta,hade vi plötsligt mer besök på gården.
Två älgar gick och betade bakom växthuset.
När jag kom med kameran ,tyckte dom inte det var roligt längre,
så då vände,den ena...därav suddig bild.

En kväll,strax innan solen gick ner bakom skogen...


...och här var ett fynd från Erikshjälpen igår.
En hemstickad top i bomull.
Precis lagom till mig....
....kunde inte annat än köpa den..
...det nästan stod mitt namn på den...

.....jag gillar verkligen mönstret...
...det jag betalade var ju bara en liten,liten del av garnkostnaden....


Så fick vi ett mycke fint olivträd av våra gäster häromdan.
...med skruvad stam...
Tills vidare står det väl skyddat i växthuset.
Mysigt med olivträd.

...så här ser det ut på bordet utanför ingången.
Det är nog fem veckor sedan jag planterade detta i krukorna.
Hyacinterna är riktigt i sin fägring nu...luktar så gott.
...och minipenseerna är en favorit.

Då hoppas vi på en ny fin vårvecka!
Margareta


4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Vilken tur gästerna hade som fick god smörgåstårta när de kom med ett sånt fint olivträd! Skruvad stam har jag aldrig sett på en oliv tidigare. Och tänk vilken fin stickad sommartopp du fyndade, vilket otroligt fint arbete... undrar varför den skänktes? Kanske för mycket kakor?

Må gott och njut!
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Åh, så många fina och våriga bilder och god mat dessutom! Jo, nässelsoppa är inte fy skam. Inspirerad av dej gjorde jag det i fredags och bjöd in en väninna. Så gott det är! Har man dessutom färska ägg också...! Smörgåstårtan ser ju hur läcker ut som helst!

Superfint olivträd och så vackra planteringar du har gjort i krukorna!

Ja, det är nog en och annan som får besök i trädgården så här års också! Vilket skådespel!

Ha en fortsatt skön söndag! Vi får hoppas på lite värme och mera sol igen, även om det är bra med regnet förstås.

Kramar
Lisa (Tack, foten är mycket bättre, för att inte säja nästan bra! )

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken smarrig smörgåstårta! Jag har aldrig någonsin försökt göra en för jag vet att jag inte skulle få till det. Jag beundrar alla som kan, din var jättesnygg! Vilken fin top! En sån skulle man ju vilja ha! Och älgarna, magnifika djur.
Agneta kram

HWIT BLOGG sa...

Du den där smörgåstårtan satte fart på magknorret :) Den ser himmelsk ut...
Usch jag ligger efter med allt gällande trädgård, inte ens en pyntad entré har jag hunnit, vart tar tiden och veckorna vägen???
Ha en fin dag o kram från Titti