söndag 14 juni 2015

Syrenblomssaft och sparris

Hej!
Sommaren är här.
Ett par dagar har varit så där riktigt ljuvliga...
annars tycker jag blåsten är efterhängsen,
men det är ändå som allra finast nu.

Förra året frös våra syrenblommor bort.
Men iår har de gamla buskarna blommat som aldrig förr.
...och då blev det en sats syrenblomssaft.

En korg med syrenblomsklasar är så häftigt...


...här är dom i en gryta med uppkokt socker/vatten
...färgen bleknar snabbt..


..efter 5 dagar...idag
sila saften genom silduk och häll på flaska.


SOMMAR på flaska.
Fin rosaröd färg.
Någon flaska hamnar i frysen för att tas fram i vinter.

Receptet som jag använt.


Förra året satte jag tio sparrisplantor.
Dom växer bra.
Vi har skördat lite redan iår,men man ska vara försiktig det första året.
Smaken från purfärsk sparris är läcker...lite smör och salt bara..
♥♥♥♥

Önskar Er alla en fin midsommarvecka!
Margareta



5 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Aldrig har jag smakat saft av syrenblommor, ser så gott och somrigt ut! För att inte tala om egenodlad sparris, vilken lycka:)

Ha en fin vecka.
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Har heller aldrig smakat, men det verakar ju vara samma förfarande som med fläderblommor. Tänka sej, att dricka syréndoften och kanske spara till vintern! Underbart! Tack för receptet! Här är det för sent, men jag väntar på flädern jag.

Egen sparris, så lyxigt och så jättegott med lite smör och salt bara!
En härlig tid är det nu du, och man njuter verkligen heela tiden!
Bara det inte gick så snabbt allting! Man vill ju stoppa tiden som är nu!

Jo, blåsten är jobbig här också, särskilt idag efter nattens regn. När solen kom började det blåsa också! Men man får vara glad för solen ändå.
Ha en skön söndagskväll!
kramar
Lisa

Helena sa...

Syrensaft visste jag inte ens att man kunde dricka förrän ett par veckor sedan. Måste provas i år. Väntar bara på att syrenerna ska börja blomma.
Så roligt att din pelargon från Sävar blommar. Jag ska i veckan ge mina större krukor och ställa ut dem. Tror aldrig jag väntat så länge med att ställa ut blomster...

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Egen sparris var lyxigt, så jättegott
det är. Och saften fick så fin färg, kan
tänka mig att den smakar ljuvligt.
Kramar/AM

Rost och rädisor sa...

Låter ju riktigt spännande med syrensaft. Måste provas för syrener finns det gått om.
Fin midsommar till dig också!
Anette