söndag 2 juni 2019

JUNI och rabarbersaft.....

Hej!
Juni och sommar!!
Började sommaren igår,så har vi många sommardagar framför oss.
Hoppas som alltid på lagom av allt...sol,regn,värme,svaga vindar..
....och att det får vara lugnt ....
...inga bränder,inga olyckor,någorlunda hälsa...
................................

Våra rabarber har tagit semester iår.
Men igår fick jag ett fång av grannen.

Det blev en sats saft,chutney,paj och lite till frysen.
Saften kokade jag.
1200 g rabarber.
2 lit vatten
7-8 dl socker
saften av två citroner.

Rabarber och vatten kokade ca 10 min.
Sila av.
Rör ner socker och  citronsaft
Klart!
Förvaras i frysen.

Chutneyn tog jag första recept på nätet.
Det var med rabarber, lök,torkade aprikoser,curry,ättika,socker.
Den blev riktigt god.


Citronerna till saften togs på citronträdet i verandan.
Dom verkar mogna nu.
Tror jag räknade till 13 st.


I växthuset har en blyblomma slagit ut.
Detta är en stickling som jag tog från stora blyblomman,i februari.
Vilken färg!!


Moderplantan Blyblomma har grönskat och det syns någon knopp.
I vinter har den stått i lagårdsfönstret.
Nästan alla bladen föll av.
Men nu är det fullt liv igen....


En bukett rododendron, som jag fick av en vän häromdagen.
Då var de i knopp.En fin snittblomma!


Vid en liten handelsträdgårdsutflykt i veckan fick jag se en kaktus med vita blommor.
Det är kanske en vanlig påskkaktus....
.....den ville iallafall följa med mig hem.


En vanlig dag då solen skiner i tallskogen....
en lugn promenad här....kan kallas skogsbad om man vill...


Idag på morgonen....en lugn söndag.
Korna är redan mjölkade och har kommit tillbaka till sitt bete.

Ha en fin junivecka!
Margareta

1 kommentar:

lisashus sa...

Så härligt med rabarbersaft! Mina rabarber har nästan gått ut sej, och jag har inte mycket alls. Får nog köpa om det ska bli något, eller tigga av nån granne. Tackar för fina recepten! Det ser verkligen frestande ut inför sommaren. Ja, jag hoppas också på lite lagomsommar, utan bränder och översvämningar.
Tänk, att du har en blyblomma! En sån hade jag på 70-80-talet och den blommade som attan. Minns också att den gav ifrån sej vitt ludd, som fastnade i fönstren. Annars en väldigt vacker blomma.

Ja, visst är det härligt med junidagarna nu, så mycket vackert som blommar.
Önskar dej sköna dagar med skogsbad och annat.
kram
Lisa